lørdag 9. juni 2012

Solli Brug



Solli Brug ligger langs Ågårdselva.
Det var på 1800 - tallet Nord Europas største tømmerbruk.
Og ved elvebredden kan man titte på et vannhjul og
steinruiner som er rester etter vannkanaler,
som første vann til bruket.
Og da det visstnok skal være fisk i elven er det
etter 1. juni vanlig å se fiskere langs bredden.



Familien Dørje Berg overtok bruket i 1975,
og restaurerte bygningene, og har fått tunet til å fremstå som
innbydene og vakkert.
De 8 husene på tunet er to ganger i året arena for utstilling
av kunst, og arrangementet trekker mellom 10 000 og 20 000
besøkene i løpet av to uker.
Den sommerlige utstillingen åpner i morgen,
Oversikt over utstillere finner du her .


Solli Brug ligger idyllisk til, bare et steinkast fra E6,
akkurat på grensen mellom Råde og Sarpsborg.
Jeg liker meg i området, både for å være på det vakre tunet,
for å ta en titt i galleriet og ikke minst for å ta en tur på de flotte stiene langs elven.



Har du lyst, så har du lov.
Bildene har jeg foreviget i dag,
og dere ser det er stille før stormen,
De neste ukene vil jeg tro at mange
legger turen til dette idylliske stedet i Østfold.





Jeg ønsker dere en god , god helg :)
Petine :)

2 kommentarer:

  1. For ett idyllisk sted :) Takk for at du viste meg det...

    Her hos meg regner det, men det er litt kos å være inne også... Jeg har en liten pause i forberedelse til matkurset jeg skal ha i kveld.
    klem

    SvarSlett
  2. Så stemningsfullt!! Håper du finner Plaza Interiør, jeg er så stor fan at jeg har bestilt meg abonnement nå :) Ha en fortsatt herlig helg! Klemmer

    SvarSlett