lørdag 1. juni 2013

Lørdagslisten: Måter å stresse ned på

Jeg er i periode veldig travel. 
Det er mye å gjøre på jobb og i hjem og familien. 
Jeg er ikke alltid like flink til å skape hverdagsøyeblikk som får meg til å stresse ned. 

Da jeg skrev masteroppgaven så gikk jeg en times tur hver dag, 
og jeg la meg ned for å høre på en melodi via høretelefoner,  
for å koble ut oppgaven, 
flere ganger dagelig. 

Disse rutinene forsvant etter at masteroppgaven ble levert,
og det er noen år siden.  Derfor har jeg satt meg ned for å finne ut hva som får meg til å slappe av fra hverdagslivet kav. 


1) Å GÅ LANGS STRANDEN
Det er en ting vi er flinke til i den Petrinse familie, og det er å ta turen ned til stranden. 
Der koser gutta seg og vi får tid til å slappe av. 
Jeg liker å sitte helt stille se på krusningene og høre på vannet som skvulper langs stranden. 
Det minner meg om fri og ferie. Jeg er en av de som ble drasset med på båt- , bade - og fisketur i barndommen og er nok miljøbetinget glad i vann og sjø. 
Kanskje derfor jeg trives godt ved det våte element, 
der jeg slapper av og lar Petrus få gode opplevelser som han kan ha med seg videre.

VIa


2) LYTT TIL ROLIG MUSIKK
med høretelefoner på øra med en melodi jeg liker eller en tekst jeg ikke har hørt før så flytter fokus fra tanker og over til musikken. Jeg har mine favoritter som jeg spiller om jeg skal roe ned, og noen skaper stemining for dagdrømming. Jeg er en av de som heier på å drømme seg bort, for jeg tror at drømmer kan bli virkelighet.




3) TID MED VENNER
Det å være sosial er helt nødvendig for at trivselen skal være på topp, og selv på en slitsom dag er det hyggelig å tilbringe tid med de man er gald i og bryr seg om. 

Via

4) TRENE
Det å løpe er for meg den eneste form for hjerneklyster. Om kondisen er på topp og jeg slipper å konsentrere meg om å flytte bena og om å puste så får jeg sortert tankene.
Da kan jeg tilslutt tenke på ingen ting og det er deilig.





5) LESE EN BOK
Det å leve seg inn i en ukjent verden og følge en historie med driv tar deg vekk fra stress, mas eller andre ting som opptar deg. Om det ikke er eksamensstoff da, for da kommer nemlig trangen til å vaske og gjøre rent. 

6) SE PÅ HIMMELEN
Da jeg var barn så pleide vi å ligge på ryggen for å se på skyene. Vi forsøkte å finne figurer i formasjonene og jeg kan love deg at det til tider har vært mange ulike dyr som har fart avsted på himmelrommet.

Via


7) AUTOGEN TRENING
Før var jeg riktig god til å få korppen til å slappe av.
Det holdt at jeg bestemte meg der jeg satt eller lå. Slik er det ikke nå, så det hender at jeg lytter til en cd som instruerer meg i hvordan jeg skal slappe av i en og en kroppsdel. Kunsten er å slappe helt av uten å sove. Man får jammen energi av å koble fra noen minutter. Jeg har hørt at om man skal yte optimalt så bør man ta en slik pause hvert 90 minutt. Det bygger visstnok på at vi i søvn drømmer etter halvannen time. Om det er rett, det vet jeg rett og slett ikke.



8) SE PÅ LIVET
Jeg bare elsker å være på kafe, på flyplasser og andre steder hvor det farter folk forbi.
Jeg sitter å ser på de der de haster videre i verden.
Det er fasinerende å se på hvordan klær skaper folk, hvordan man er mot hverandre og hvor forskjellig uttrykk ulike mennesker har. Jeg er mest av alt fasinert over hvor mange flotte mennesker som er rundt om.

Slapp av med en god helg!

Petrine 

1 kommentar:

  1. Kjære gode deg, så fint at du deler din "oppskrift" på å stresse ned. Er det noe jeg "stresser" med, så er det nettopp det - å stresse ned, og ikke minst det å finne tid til bare MEG :) Det er viktig det, særlig i en ellers travel hverdag. Skulle ønske vi alle klarte det der mer og mer, og ikke bare i perioder der vi "må" grunnet slike ting som du skriver om - eksamen og sånt. Takk for et flott innlegg og takk for hilsen. Jeg håper du har det bra :) God helg fine du. klem

    SvarSlett