søndag 11. oktober 2015

Til terningkast fire




Og her kunne vi laget et innlegg "Vis meg ditt skrivebord.... !"


I går ble det skikkelig skummelt, i alle fall en liten stund.

Jeg rabler, skriver og venter på at den store flyten skal komme tilbake. De siste årene har livet stått i fokus og nå er jeg i gang med å få meg selv ut i fokus. Og lysten på å blogge er oppadgående. Det kan jeg like.  Det som ble skummelt er at jeg plutselig fikk lesere fra P3.no  fra et program som het fra Pop til pupp. Først skummelt og så ganske kontruktivt morsomt :)

 Jeg måtte følge linken! Jeg fikk et akutt behov for å se hvor leserne kom fra. Jeg måtte bla meg nedover, nedover og nedover og til slutt dukket løsningen opp:  De kom fra en reportasje hvor en ung, gjennomsnittsmann på 24 skulle vurdere mammablogger. Og derav min. Det var da vissheten om at jeg ikke skriver for meg selv og de etter hvert har blitt kjent med i blogglandia, men rett og slett for hvermannsen ble sterkere. Ikke det at jeg er hjernedød og ikke forstår rekkeviddene i www, men hvem leter opp meg liksom og slår terning på det jeg gjør?


Det skjer faktisk, - og jeg blir skremt av hva som er det første som dukker opp på siden er: "Det handler ikke om å være tett på, men alltid tilstede".  Jeg har skrevet det, og kjenner jeg er litt usikker på sammenhengen. For er det noe jeg har følt på så er det jo det at jeg har en følelse av at jeg ikke er for tett på. Ikke for det, i en sammenheng hvor jeg er med pjokken, så er jeg veldig tilstede. Han får min oppmerksomhet, - han får vissheten om at han blir sett og han får tilbakemeldinger eller samtaler, alt etter som. Men ikke hele tiden, ikke alltid for hos oss så slipper vi han litt alene også.

Nå er jeg igjen på ville veier, jeg skulle jo ikke gå gjennom alt som står i tilbakemeldingene, som jeg faktisk likte å få. Seriøst, hvilken hjelp er det ikke å få tilbakemelding på det man gjør. Og her kom det dumpende en veiledning, - svart på hvitt.

Jeg leser at jeg hyller hverdagen, at jeg ikke utleverer barna her hjemme for mye og at selve bloggen ikke er snill for øynene. Nå kom denne tilbakemeldingen på rett tidspunkt. Jeg kan nemlig røpe at jeg er på flyttefot. Jeg har som tidligere nevnt at jeg vil være litt mer på bloggen igjen, at jeg vil finne tilbake til skrivelysten og at jeg vil prøve å sette fokus på fotograferingen. Bilder har jeg plukket etter tilfeldighetsmetoden, - og ja, jeg har gjort det helt selv :)

 Fru Jacobsen, Eventyr Elin og Casa Didriksen har forsvunnet over på World Press og jeg kommer faktisk snikende etter. Om en liten stund.  Jeg jobber med saken!  Og, da kjære, Daniel Guanio, skal jeg forsøke å få en mer estetisk blogg. Jeg liker også blogger som har flotte bilder, men også med innhold som får meg til å tenke. Uansett tema. Og hos meg har det faktisk vært en lang periode hvor det primære har vært å holde liv i bloggen, mer enn vektlegging av innholdet og av bildevalg.

Vet dere, en av tilbakemeldingene er at jeg fremstår som en trygg mamma, men at jeg mangler humor og evnen til å eksperimentere. En riktig tilbakemelding, - men siden latteren er på vei tilbake så kanskje innleggene kan bli litt mer krydret etter hvert? Vi krysser fingrene og jeg øker bevisstheten :)
Eller så kan jeg gjerne ha mer med fra barnemunn, men en liste fra foreldremøte tror jeg blir håpløst. Mange av elevene mine er myndige og det er ytterst få som dukker opp på foreldremøte. Jeg forstår de og alle de andre som ikke dukker opp, for foreldremøter kan være ytterst kjedelig å være på. (Opps, - hysj) Jeg er nok mer for situasjoner som skaper relasjoner også på det punktet, eller noe som hever kompetansen. Og det er kanskje derfor jeg liker å skrive "den kunnskapsbaserte tilnærmingen til samfunnsaktuelle spørsmål". Det ble ønsket mer av dette og bare noen setter i gang tankerekkene mine, så skal du se at disse kommer på løpende bånd. He, he i alle fall hyppigere enn nå

Jeg synes det var super kult å få disse tilbakemeldingene som kom på et riktig tidspunkt, og jeg er fornøyd. Terningkast fire er innafor. Også fordi jeg ser at artister i stjernekamp får terningkast lavere enn dette i Vg  i dag. Uten sammenligning forøvrig.

Forandringen kom ikke umiddelbart, - da det er et billedfattig innlegg. Det er om ikke annet et usensurert,  dagsaktuelt skrivebord. Det fordi slike bilder fra arbeidssteder er typisk for bloggere, fordi det er som livet ellers med variert innhold og fordi jeg ikke finner bilder jeg har lastet inn med blogger før det har gått omtrent et døgn.  selv om det ligger på Macen .Om noen kan forklare meg hva som skjer, så mottas hjelpen med takk. Det var ikke slik før, nemlig :)

Petrine :)


10 kommentarer:

  1. Hvis du vil over til Wordpress og trenger hjelp er det bare å spørre. Jeg har hatt det i mange, mange, mange år, og kan sikkert hjelpe til ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt, det skal jeg huske på... Jeg tenker at jeg bytter sånn i starten av november. Takker og bukker Hanna, - håper du har gode dager sånn på innspurtsiden.

      Slett
  2. Så gøy, terningkast 4 er jo absolutt innenfor:-) God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, helt innafor, - og god veiledning videre...

      Glad søndagskveld til din kant også :)

      Slett
  3. Jeg synes at journalisten ga en reflektert vurdering av de to bloggene og synes det er strålende at du danket ut den andre. Jeg likte det han skrev om at hvis hans mor skulle skrevet blogg så kunne han akseptert en som din. Det var en flott tilbakemelding.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig i reflektert vurderting og jeg likte den. Den er jo konstruktiv og noe å ta med seg i senere innlegg, - og heldigvis så kan han leve med min type mammablogg. Det håper jeg at minstemannen min kan gjøre også når han blir gammel nok til å vite om bloggen..
      Og, den andre bloggeren, vi er ulike og gøy at det blir vurdert slik det ble :)

      Slett
  4. Nei, så gøy da!

    Høres helt strålende ut å få en slags vurdering av bloggen sin, det blir man ikke bortskjemt med, sånn i det daglige. Håper det er med på å bringe tilbake skrivelysten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det får vi håpe på og regne med :) Gøy var det i alle fall, og jeg skal jammen forsøke å ta det innover meg og få det til å bli noe annet i den andre enden :)

      Slett
    2. .. men å kalle deg middelaldrende, fysj, den var småfrekk!

      Og du? Velkommen til wordpress, jeg er sikker på at du blir fornøyd. Jeg håper du tar kontakt når du har flyttet!

      Slett
    3. he, he middelaldrende reagerte jeg ikke på :) men jeg tar gjerne kontakt når jeg får flyttet. Jeg tenker at november er en fin måned. :) Sees da på et annet sted :)

      Slett