fredag 9. mars 2012

Planen for helgen er friluftsliv



Det er meldt knallstor sol på blå himmel her på Østlandet nå i helgen.
Da må vi komme oss vekk fra dørene.
Ut i naturen.

Som nevnt i et tidligere innlegg så synes jeg barn i dag er mer inaktive
 enn det min generasjon var da vi vokste opp.
Subjektivt nok!
Jeg vil skape tradisjon på å være ute og være i aktivitet.
Gjennom det vil jeg gi gode holdninger til uteliv.
Håper jeg.
Den eneste måten å bli kjent med og glad i naturen er ved å være i den.
Jeg håper at han gjennom naturbruk vil få respekt for den og ta vare på den .
Jeg har et ønske om at min lille pode skal få mange gode naturopplevelser.



Akkurat som jeg har fra barndommen min.
Jeg har minner fra utallige fisketurer, båtturer, skiturer og plukke - bær - turer.
Jeg kan nesten enda kjenne den kalde og gode følelsen av vannet som sildret langs bena.
Jeg lagde demninger i en stille vik på elva, mens pappa fisket.
Ser for meg blåbær - blå hender og bukseknær etter å ha fylt opp koppen med de gode blå skattene.
De kjedelige var å hjelpe til med å rense bort blader når man kom hjem.



Jeg tror jo at opplevelser skaper minner og kunnskap.
Jeg tenker jo at å være ute i skog og mark gir barna god kroppsbeherskelse.
Det kuperte terrenget, de små knausene og  alle trærne oppfordrer til annen type lek
enn de barna vil velge inne  eller på asfalten.
Og nettopp denne leken oppøver barnas evne til å bruke kroppen sin.
Og det igjen gir følelse av mestring på aktiviteter som man ikke får inne.

Den norske turistforening har utarbeidet regler for barn og friluftsliv.
De er følgende:

Alle barn kan gå på tur.
Vi vil gjerne ha med en venn
Vi vil gjerne være med på å planlegge turen
Vi hat lyst til å gå foran og bestemme farten
Vi vil ha tid til å leke litt underveis
Vi vil ha tid til å snakke om det vi ser og har av opplevelser på turen
Vi vil ha noe godt på toppen (Les: Belønning )
Vi vil kose oss på kvelden om vi er på overnattingstur
Vi vil ikke være frosne, våte eller redde.



Det heter seg at "skogen er fattigmannens kappe".
Det fordi trærne demper for regn og sno,
og de danner skygge på solvarme dager.
Men
riktige klær er en viktig faktor for at det skal bli trivsel.
Jeg har i tidligere innlegg snakket litt om påkledning.
Her er link til innleggende:
Mer praktisk enn fashion
Støvler til besvær
I mørket er alle katter grå 
fortsatt litt påkledning

Det kommer flere innlegg om temaet uteliv fremover :)

Ha en solrik utehelg !!
Petrine :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar