onsdag 20. februar 2013

Hiv og hoi!


Vår lille pjokk  er som tidligere nevnt litt opptatt av sjørøvere om dagen.  
Glede ble stor, da et familiemedlem kom med sverd og flagg. 
Det signert av selveste Sabeltann. 
I fare for å måtte dra på nattlig tokt, 
så har utstyret selvfølgelig 
ligget på utsiden av sengen. 
( Flaks for poden at noen andre handler, for jeg hadde ikke kjøpt sverd ) 

En dag vi var ute å spiste så skulle poden få is til dessert. 
Da eieren av den sorte dame prydet en av
de han kunne velge mellom, 
så var ikke valget vanskelig. 

Har dere sett Sabeltannisen? 
Den er en is som er i et papphylster
hvorpå du skal dytte isen oppover. 
Dyttet man for langt opp, så har man ingen retrettmulighet. 
Det blir nemlig skikkelig klinete.
I all verden, hva var galt med den gammeldagse ispinnen? 
Petrus var fornøyd med isen sin. 
Og lykken ble fullkommen 
da erstatning for pinnen var en fløyte. 
Helt til mor stoppet han fra å bruke den der vi var,
- vi var jo ute å spiste. 
Jeg ergret meg over at jeg hadde kjøpt et produkt hvis hensikt var å henvende seg til de yndige små, 
mer enn jeg hadde følelsen av at jeg hadde kjøpt den isen jeg var ute etter, 

Ny følelse og ny tanke, 
er det bare jeg som har kjent på at det er urimelig å produsere for 
å påvirke små barn? 

Det være seg is, sabler eller andre ting som har makt på små konsumenter? 




By the way: 
Små sjørøvere må på tokt. 
Foreldrene er skikkelig dårlig på å ta med poden ut på reise med kollektivt. 
Derfor har en tur gått til byen på andre siden av fjorden, 
og reisen foregikk med ferge. 
Stor stas, 
mye å se på og observere. 
Nye ord ble bøye, stake og isflak. 




Fortsatt god onsdag! 
Petrine :) 


3 kommentarer:

  1. Enda værre når pinnen på sånn is er fylt med små drops som farger av på alt de kommer i nærheten av. Men ja, irriterer meg litt over alt mulig søl de lager med barnas favorittfigurer..

    SvarSlett
    Svar
    1. finnes det ? Jeg kjenner at alt var enklere før :)

      Slett
  2. Jeg irriterer meg også over at alt må pakkes inn for små forbrukere slik at de absolutt vil ha det. Kan de ikke putte en apekatt på vanlig yoghurt også da? Det gikk faktisk helt fint å spise vanlig yoghurt inntil de oppdaget figurene på pakken på barneyoghurten. (Nå var det en test som fortalte at barneyoghurten ikke var så ille som sitt rykte, men det blir da så mange typer som skal inn i kjøleskapet mitt når hvert familiemedlem har sin favoritt) Og når brødet er tatt ut av posen (som jo skjer med en gang vi kommer hjem, da går det over i plast), så er det vel ikke sabeltannbrød lenger?

    De rør-isene er noe skikkelig klin. Vi spiste noen sånne iser i fjor. Mistenker at fløyta var hovedmotivasjonen bak, men hvordan de visste at det var fløyte der første gangen...? For det visste han veldig godt (og de kommer i to farger så vidt jeg husker. Krise når det er tomt for gullfløyte!!)

    Det var enklere før, da is var lollipop eller pinup (eventuelt kroneis), og ikke noe man fikk hver dag. På den andre siden, vet ikke om jeg vil tilbake til det heller.

    SvarSlett