mandag 18. februar 2013

To åringens favorittbøker.



Den Petrinske familie liker bøker.
Det er nok 11- åringen
 og minstemann som kommer seg gjennom flest verk. 
Yngstemann leder nok fordi bøkene hans er raske å lese, 
akkurat passe for en liten pjokk på to år. 


Ludde. 
Bøkene av Ulf Løfgren har enkle tegninger
og er bøker med historier som toåringen kan kjenne seg igjen i. 
Bøkene har humor for liten og for stor, 
og av erfaring så vil også langt eldre barn like Ludde - bokene.
Hos oss er det Ludde og Hugo + Ludde som får besøk som leses om dagen.
(Viktig: I boken om Ludde og Hugo så er det til og med sjørøver....)




Finne den, sa Marius
Hos Mormor og Morfar så forsvinner det noen ting,
og dagen går med til å lete etter det forsvunnede. 


Bøker om sjørøvere
Av en eller annen grunn så har sjørøvere med Kaptein Sabeltann og Kaptein Sortebill 
i spissen inntatt vår lille podes interessefelt. 
Hiv og hoi, synges det med hatten på snei, 
og det blir dratt frem bøker om sjørøvere når han skal velge. 
Den ene vi har er boken om Langbein og Mikke på sjørøvertokt. 
Den andre er Løveungen og Frøken Kanin på sjørøverøya,
hvor hovedfigurene er fra Karsten og Petra.


Hakkebakkeskogen og Karius + Baktus
Egneråret og mammaen forhold til Egner har nok påvikret dette valget. 
Han hører gjerne at vi leser, liker at vi snakker om bildene og hører gjerne lydbøkene vi har.




Lillesøster bøkene 
Her er det boken Lillesøster skal tisse og Lillesøster har bursdag som er favoritten.
Denne serien treffer også den yngre garde, netopp fordi de kan kjenne seg igjen
Gjentakelse og gjenkjennelse er bra for de søte små.

By the way: 
I dag starter Mammutsalget, om noen trenger påfyll av lesestoff og inspirasjon

Ha en god mandag!
Petrus skal en tur på biblioteket,
Han var med meg på apoteket og ble lei seg.
Det var da han spurte etter Karius og Baktus at jeg forsto hvorfor han var trist.
Forventningene ble ikke innfridd blant resepter og hostesaft.

Petrine 

1 kommentar:

  1. takk for alltid like hyggelige ord inne hos meg. Dessverre strekker ikke tiden til alltid, slik at jeg får besøkt deg, og lagt igjen spor, men de gangene jeg har tid og anledning kommer jeg så fort jeg kan *fnis*

    Noen av disse bøkene husker jeg :) Akk *nostalgi*

    Nydelig onsdag til deg, ikveld har jeg og mannen datenight middag og stand up :) Gleder meg!

    Klem fra
    -Maia

    SvarSlett