søndag 11. august 2013

På ville veier til sjørøverskatten



De som har fulgt bloggen min en stund vet nok at Petrus er opptatt av sjørøvere.  
De vet kanskje at Petrine i sine unge år slo ihjel noen timer i skogen med kart og kompass? 
Det gjorde jeg og jeg slår et slag for orientering!
 Det er en sport hvor du får trent både koordinasjon, balanse, kondisjon og hjernen. Det har seg jo sånn at i orientering så må du lese kart og terreng, samtidig som du skal komme deg raskest fra A til Å . 



I Mossemarka har Kaptein Rødskjegg gjemt unna noen av skattekistene sine. 
I dag var vi for å finne dem!
 Vi gikk over bekker og trær, 
langs koller og myr
 uten å finne en eneste skatt. 

Petrine var helt sikker på at hun var på riktig sted også. 
Derfor tok hun bilde som dokumentasjon på at vi hadde gått i sjørøvernes fotspor, 
med det i tankene at hun måtte sende en mail til arrangørene 
for å fortelle at Rødskjegg sin skatt var stjålet... 



På vei tibake til bilen så møtte vi flere av Rødskjeggs hjelpere, 
de hadde til og med funnet en skatt. 
Dermed så gjorde vi som sjørøveren gjør, 
vi så sammen på skattekartet.. 




Det var da Petrine så det, 
kartene stemte IKKE overens!!!
Jeg hadde rett og slett skrevet ut skattekartet for 2012, 
Følger du linken finner du ut hvor kistene ligger gjemt i år. 



En god ting kan ikke gjentas for ofte, 
ha hodet med deg når du skal på orienteringstur. 



Å samlese kart førte til at også vi fant en kiste full av barnlige skatter. 
Petrus byttet inn en lekebil i såpebobler, 
og var strålende fornøyd med det. 
Man har nemlig med seg en leke som man bytter i en som andre har lagt igjen. 
Vi hadde tross alt hatt en fin dag i skogen, 
og Petrus fikk jagd sjørøvere, vært på tokt og lekt seg i skogen, 
 i tillegg til at han fikk tilbakelagt noen kilometer. 


Jeg har hatt innlegg om turorientering her og her
Det siste innlegget forklarer til og med noen karttegn. 

Ha en fin dag på eller utenfor ville veier... 

Petrine 

3 kommentarer:

  1. Åh såå stas!

    stikker bare innom her for å takke deg for fine ord inne hos meg.
    jeg har helt detti av lasset på kommentering, det hopet seg opp så mye her rett før sommeren. Så jeg tok like godt sommerferie jeg *ler*

    Men nå er jeg tilbake og håper på å komme tilbake i bloggmodus for fullt.

    Håper resten av sommeren har vært fin og at dere er fulladet for høsten.

    Ønsker deg en nydelig søndagskveld.
    klemklem
    -Maia

    SvarSlett
  2. For en kjempefin greie for ungene. Har ikke hørt om noe lignende før, men det der var jo skikkelig lurt.
    Her hos oss er det siste dag ev en siste ferieuke og nå er det høst og jobb og skole og barnehage som gjelder fremover.. Men høsten har sin sjarm den og, og hverdagene er det flest av så jeg satser på at tiden fremover også blir bra. Håper vi blogges litt hyppigere fremover, skal i allefall prøve å skjerpe meg. har vært i feriemodus der og den siste tiden.. Oo til dels uten nett...

    SvarSlett
  3. Så utrolig kjekt:) Og så smart å ta med en skatt og bytte i en annen, det likte jeg!

    Ha ei god ny uke kjære du, her går vi en uke med noen utfordringer og mye kos i møte.
    Varm klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett