tirsdag 26. november 2013

Barnehageoppskrift på pepperkaker....


Det er ingen aktivitet som topper pepperkakebaking i adventstiden. 
Det er ganske merkelig i grunnen fordi 
det tar en evighet å kjevle ut, 
det er et tidsløp med klokken for å ikke brenne de 
og man går lei lenge før deigen er oppbrukt. 


 Baking av pepperkaker og krumkaker er must i desember, 
men som jeg egentlig synes er litt tidkrevende. 
Jeg er ikke av de som automtisk mediterer når man sysselsettes med ting over tid, 
disse kakesortene får meg ikke automatisk over i flytsonen, 
for å si det sånn. 
Men det hører tradisjonen til og de MÅ opprettholdes. 
Sper man på med litt musikk så smaker det enda mer tradisjon.... 

Kakene man lager på hjemmebane blir ofte gode da, 
men når det gjelder pepperkaker er det vel så vitig at deigen er lett å arbeie med.
 Spesielt om du skal bake sammen med barn.
 Derfor bruker jeg en barnehageoppskrift som pleier å være god å arbeide meg, den deler seg ikke og blir ikke for løs: og følgende oppskrift har vi hatt hell med i flere år:

8 ss sukker
200 gram sirup
1 dl melk ( vi bruker laktosefri)

Dette skal kokes opp slik at alt blandes og blir en flytende masse.

deretter skal du tilsette 120 gram smør.
Dette røres sammen før du blander i alt det tørre :
5 dl hvetemel
1 ts kanel
1 ts natron
1/2 ts pepper
1/2 ts ingefær.

Bland sammen og sett det i kjøleskpet til neste dag.
Det har pleid å være vellykket!

Slenger med Pepperkakabakersangen,
da det var fast innslag ved pepperkakebaking på jobb.


Ha en kjekk innspurt mot desember 
med eller uten pepperkaker.... 

Petrine 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar