fredag 15. november 2013

.... Mye heller karameller....



Så var helgen her igjen.
En helg som visstnok skal få besøk av solen og mildvær. 
Det har vi tenkt til å nyte ved å ta med ved, fyrstikker og mat på tur, sol og uteliv kan vi ikke få for mye av. 



I går ble det lagd karameller på jobben. 
De var passe seige og kjempegode, så gode at vi skal forsøke å få plass til et karamellverksted før helgen er omme. 
Jeg deler gjerne oppskriften med dere: 

3 dl fløte 
250 gram sukker 
60 gram smør
100 gram sirup 

Ha alle ingrediensene i en kjele

Massen skal koke til den har fått mørk farge og er glatt (15-45 avhengig av størrelse på kjele) 

For å finne ut om karamellene er ferdige, ta et glass vann og drypp en dråpe karamellmasse i glasset. 

Kan denne formes til en kule er massen ferdig kokt. Ved bruk av termometeret så kok til ca 120 grader.
Den ferdige massen heller utover smurt bakeplate/silikonmatte og skjæres før den er stivnet helt. 
Pakk bitene inn i cellofan eller bakepapir. 

Lykke til, de smaker fortreffelig ! 

Petrine :) 




4 kommentarer:

  1. Å, nam! Elsker slike godsaker. Blir de seige, harde eller myke? God helg fine du :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Seige og ikke for harde...Mmmmm
      God helg til deg og dine også !

      Slett
  2. De karamellene så fab ut! eller jeg vet at de er det, for jeg lagde en lignende batch ifjor og spiste oppe alle selv *ler*

    Takk for gode og støttende ord inne hos meg <3
    Ønsker deg en fabelaktig helg!
    Her legger vi bak oss en intens jobbuke, så denne helgen er helt fri for planer *digg*
    Stooor klem
    -Maia

    SvarSlett
  3. Jeg husker vi laget mye karameller da jeg var lita men det har liksom ikke blitt med meg etter at jeg fikk egen familie. Det er jo kjekt å lage og smaker så godt så det spørs om vi må ta oss en kveld og lage litt før jul. For det er jammen fine julegaver dette:)

    Ha en fin tur ut i dag, her blåser det slik at vi holder oss inne;)
    God klem
    Hanne:)

    SvarSlett