mandag 19. januar 2015

Kan jeg komme med tips til en nybaktmamma?

På vei ut i verden, for første gang... 


Jeg fikk en mail fra Nybaktmamma.no i dag. De lurte på om jeg kunne svare på noen spørsmål. Overraskende nok, for jeg har jo bare en fødsel bak meg og det er noen år siden. Men, det kan jeg jo gjøre, - etter beste evne. De handlet nemlig om tiden man er helt nybakt mor, - og den tiden var for meg et virrvar av medisiner, feber, frustrasjon, glede, amming og sykehusopphold. Petrus lå på nyfødtintensiven og Petrinemannen var løpende mellom etasjene med bilder, med informasjon og med meg eller den vakreste babyen på slep. Starten ble ikke slik vi trodde, men Petrus fikk i alle fall god oppfølging av de vakreste menneskene i verden.

Det gikk bra med oss, og da jeg ikke fikk min lille gutt til brystet da han ble født så lå jeg å funderte på tre ting der jeg ventet på en status om vår sønn: 
1) vil han overleve?
2) hvordan er det med han? 
Det siste sprøsmålet hadde jeg tenkt mange ganger i svangerskapet også, 
og det var : 
Vil jeg like han?
Seriøst, han var en flott fyr, - og selvfølgelig vakker som få.



Det at vi var syke i starten gjorde at vi fikk tid til å bli kjent med hverandre på sykehuset. Vi hadde sagt nei til besøk, fordi Petrus og jeg skulle ha ro og tid til å bli friske. Han lå jo forøvrig på en avdeling hvor det ikke var tillatt med besøk.  Da jeg kom hjem så var det mange som ville dele gleden med oss, og som var like nysgjerrig på det lille vidunderet som vi var. Derfor tok vi imot besøk, men jeg serverte ikke hjemmebakst til de som kom. Det var kjeks og kaffe. Punktum. Jeg har tenkt i ettertid at det hadde vært enda hyggeligere om alle de besøkende hadde fordelt seg enda mer i tid. Det var så intensivt en periode og så ble det nesten for stille etterpå. 

Petrinemannen hadde permisjon de første ukene vi var hjemme: Det synes jeg var ekstra godt.  Det var godt å få hjelp til å bære og bysse, til å synge og skifte, til å lage mat og til å bysse igjen. Vi tok følge på tur med vogna og var sammen om å prøve å finne ut av Petrus sine behov, eventuelle rutiner og sette de i sammenheng. Vi forsøkte å bli kjent med Petrus.  Utover å gå på tur i nærmiljøet så var vi mye hjemme. Vi likte roen og vi opplevde at Petrus var roligere og mer fornøyd de dagene vi holdt hus enn de dagene vi fartet rundt.



Det første spørsmålet fra NybaktMamma.no var om jeg hadde tips til nybakte mødre eller fedre. Nå har ikke jeg fasiten, men jeg er glad for at jeg lot Petrinemannen ta del i stell og rutiner uten å blande meg inn. Det var til stor hjelp da og er til stor hjelp nå. Dessuten så synes vi det var greit for oss og for Petrus at vi hadde noen uker i ro hjemme før verden ventet. Nå tror jeg ikke det er farlig om en liten baby er med på ferden helt fra de er små, men vi observerte som sagt at Petrus var fornøyd da han ble holdt på hjemmebane. Dessuten så synes jeg norske foreldre, også nybakte, skal huske på at de er de beste foreldrene barnet har. Jeg står på sidelinjen og høre at det er et kappløp mellom foreldre hvis mål er å være 320 % perfekt. Hallo, kos dere sammen i stedet for å bekymre dere for hva andre måtte mene. Så slapp av, det går seg til! ( så fremt det ikke handler om noe ekstraordinært, men også da må man finne de gode løsningene) 

Spørsmål 2 var hva alle nybakte mødre bør ha. Det jeg umiddelbart tenker er at alle bør han noen å støtte seg på. Det for å få avlastning, for å ha noen å stille spørsmål til og det være seg til å rydde plass til et lite pusterom. Jeg hadde også digget å komme hjem til et nyvasket hus og til friske blomster. Jeg ble glad når noen kunne se etter Petrus så jeg kunne ta en tur i butikken ellet tid til en laaang dusj med tilhørende egenpleie mens han sov. Vi fikk nemlig et barn som sov masse, og mine bekymringer for hvordan jeg skulle være sikker på at babyen sov nok, var rett og slett unødvendig. Men, det er kanskje snakk om hva slags produkter nybakte mødre bør ha. Og på det spørsmålet er jeg grønn. Jeg burde vel ramse opp nytt undertøy, et gavekort på nye klær og en spabehandling på lur, men det tok uker før jeg synes det var greit å tre på meg dongeribukse, komme meg ut av gravidtrusa og før jeg synes tiden skule brukes til spabehandling. Men en varm dusj, en god dusjsåpe, en god bodylotion og gode sko var for meg det jeg trengte for å ha gode dager i starten. I tillegg til amme - Bher, ammeinnlegg og bluser som var lett å knappe opp. Det gjorde det enklere å gi poden mat uansett hvor vi var. Telefonnummeret til helsestasjonen er også greit om du plutselig får et spørsmål som limer seg fast i hodet. 

Har du tips til nybakte mødre eller fedre? - eventuelt hvilke?
Hva lurte du på når du var gravid, - om du har vært det?
Vil dere dele?


Petrine :) 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar