mandag 20. mai 2013

Alenetur med Petrus - tips



Jeg har besøkt mange flyplasser, badet på utallige strender og tråkket mil etter mil i ulike land. 
Da har jeg bare hatt ansvaret for meg selv og ryggsekken min. 
Jeg har satt pris på reisefølget mitt som også var like selvstendig. 

Petrus og jeg har vært på tur sammen.
Vi har vært det tidligere også, men 
planleggingen har vært vesentlig for at det skulle bli bra for oss begge. 
Jeg deler huskelistene med dere: 


Et must: 
Bamse, pledd og smokker. 
Minibankkort, biletter og pass.
( He, he husk å sjekke gyldighet på passet og ha helst samme etternavn som barnet ditt.) 
Caps, soldrakt og solbriller
Skliskikresokker til bassenglek. 
Bøker, tegnesaker og noen leker. 
Vannflaske
Klær

Til flyturen : 
Tegnesaker
Bøker han liker å høre
Ipad 
Dvd - spiller med et par filmer.
Han leste og tegnet litt, men var mest opptatt av flyet og det som skjedde der




Reiseapotek: 
Plaster
Lidokain
Solkrem
Saltvannsoppløsning
Håndsprit
Myggnett til vogn og Petrus sin seng.
Myggolje , - sist vi var på Kreta så fikk vi mange bitt av små kryp.



Det å reise alene med et barn er velidig hyggelig. Det var også en påminnelse om at man må planlegge alt godt når man er alene, også på turen. Den første dagen så glemte jeg drikke på hotellrommet, men det var ikke enkelt å få en liten gutt til å bli med for å hente vann når hele bassenget var fult av netopp det og når det våte element fristet til lek. Hadde vi reist som vi pleier så hadde jeg bare kunnet stikket opp etter det jeg hadde glemt. Hadde vi vært to så hadde ikke Petrus blitt borte for meg på flyplassen i det jeg skulle betale noe å spise. Alle reisende fikk nok vite hva min lille pode heter og jeg rakk å tenke et utallig antall tanker i løpet av den tiden han studerte lekene i taxfree- butikken.
Hadde vi vært i en lekepark eller lignende så hadde jeg nok skrevet telefonnummeret på hånden hans, men da jeg hadde planer om å ha han på en armlengdes avstand hele tiden, så valgte jeg det bort. På neste reise så skal han nok merkes, det til tross for at vi reiser hele familien da.

Så enda et tips, skriv opp telefonnummer på barnets hånd eller bruk armbåd som er laget for nettopp å ha informasjon lett synlig på barnet.

Har du noen tips eller noe du tenker at det hadde vært lurt å få inn på lista før neste tur til vamrere strøk ?


Petrine





1 kommentar:

  1. Kjempefine tips!
    Jeg har merket små og store barn med tlf, veldig kjekt! uff, de kan fort komme ut av syne-veldig fort!

    klem til deg:)

    SvarSlett