tirsdag 18. mars 2014

Uteliv: De gamledagse utelekene

Jeg fant en bok hos "svigermor" som het den store lekeboken. Den var fra 70 - tallet og den inneholdt forklaring på mange av de lekene vi lekte på gårsplassen da jeg var barn. Jeg vokste opp på en tid hvor mødrene var hjemmeværende og hvor barna derfor var hjemme det meste av tiden. Jeg kan ikke huske annet enn at vi var i bevegelse og lek hele dagen, men det er nok en selektiv hukommelse som bidrar til det bildet. Vi var gode på å være i aktivitet og i lek, det er i alle fall sant. Og jeg ser dessverre i liten grad at barn nå oppøver nye ferdigheter med rokkering, med hoppestrikk eller hoppetau slik som vi gjorde. Det å ble i boka fikk meg i alle fall til å mimre over de leken vi gjerne lekte den gang da jeg var ung, sånn en gang i gamledager :)


Mørkegjemsel og boksen går
Jeg husker at vi elsket å leke mørkegjemsel i høstmørket og boksen går på andre tider av døgnet eller året. Begge lekene handler om at en skal stå slik at han ikke ser alle deltakerne, samtidig sosm han teller til et avtalt tall. De andre deltakerne skal da gjemme seg og når den som teller har telt ferdig er hans oppgave å finne de andre. I mørkegjemsel er det den som blir funnet først som skal telle neste gang. I boksen går så skal den som leter løpe tilbake til boksen, ta på den og rope navnet til den det gjelder får han leter videre. -"Ole og Per på boks!" De andre deltakerne kan da, uten å bli sett befri de som er fanget ved å sparke boksen unne og rope: " Boksen går" . Da starter leken på nytt, med den samme til å telle og de samme som gjemmer seg. Leken bytter om på deltakerne når alle er funnet og ingen har fått boksen til å rulle. Da er det den som ble sett først som må være den som står neste gang. 

Høl i hatten 

Da vi lekte høl i hatten, eller hull i hatten, så var vi fra fire til mange deltakeren. 
Vi satt oss på en lang rekke og valgte en som skulle starte med å kaste ball til de andre deltakerne. Før hun kaster ballen skal hun ha tenkt på et ord, og når hun kaster den så skal hun gi et hint til deltakerne. 
Det kan for eksempel være: " Et land på B…." Hun kaster dermed ballen til førstemann i rekka, deretter andre mann etc. Om det er feil svar så sier kasteren: " Høl i hatten:" Alle deltakerne skal komme med forslag når ballen blir kastet til dere. Om ingen klarer det første runde, så kommmer den som kaster ballen med neste bokstav på runde to. Når en deltaker kommer med riktig løsning så skal ballen bli kastet av lederen høyt opp i luften, før hun løper så langt hun kommer før deltakeren med riktig løsning har fanget ballen og ropt: Har´n! Den som fant på ordet skal da lage en ring med armene sine mot den deltakeren som hadde rett løsning. Den med riktig løsning kan ta tre kjempeskritt mot den som står med armene sine frem , og deretter kaste hvis mål er å få ballen opp i "Kurven" av armer. 

Petrus fikk en boks med fargerike kritt her for en stund siden. Han synes det var stor stas å tegne på bakken, og aktiviteten vekket gode minner hos meg. Jeg måtte bare tegne en paradis og finne meg en stein for å prøve å hoppe det slik jeg gjorde som barn. Da tantebarnet mitt var lite så fikk hun et Ikeateppe av meg, på bakgrunn av de samme minnene, det var paradis på det. Jeg hoppet med henne, men jeg må innrømme at det var lenge siden jeg hadde forsøkt det sist. 
Paradis er den leken hvor det er tegnet opp ruter i en gitt formasjon på bakken. I den skal man systemtisk kaste en kloss, først i første rute, før man skal hinke fra rute til rute, bøye seg ned etter klossen, og deretter hinke til start. Om man ikke tråkker på streken eller ikke kaster utenfor gitte rute, så skal man kaste i neste rute, hinke, ta opp kloss, etc.. om man mislykkes med kastet, hinkingen eller med å ta opp klossen så er det nestemann sin tur. 



Hoppe strikk
Jeg digget å hoppe "loffer´n" :
 1-2-3, over og under, dra med den andre strikken, begge føttene på begge strikkene, glepp opp ....
Det er faktisk morsomt å bruke kroppen, oppøve balanse og ferdigheter mens strikken kryper oppover bena på de som står. Ikke bokstavleg talt da, men sånn fra foten, kneet, rumpa etc..

Hva pleide du å leke som barn, - og hva leker de barna som er i området der du bor? Egne eller andres?


Petrine :) 




2 kommentarer:

  1. Vi hoppet paradis, og slengtau..."bamse bamse, ut med den ene armen"... åhhh så gode minner. På skolen slo vi noe vi kalte både "rotte" og "brennball" og det som var så fint var at hele skolen spilte sammen, både små og store på begge lag. (liten skole) Ellers hadde jeg og barna kjempelyst til å hoppe paradis her i vinter og da brukte jeg wasi-tape og lagde paradis på stuegulvet. Før lekte vi også masse i skogen, lagde hytter, var indianere og lekte "titten på hjørnet" og "boksen går". Nå samles jo ikke barna på samme måten og lekene blir borte. Det blir opp til oss voksne og slå et slag for "lekene i gata". Kanskje vi skal starte en sommerkampanje?! Oppfordre foreldrene til å samle seg med barna og leke gamle leker for å få tilbake noe av dette "miljøet" som var tidligere. La barna oppdage lekene på nytt..

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer jammen for sommerkampanjen, - vi trenger å samles og barna trenger bevegelse og Ja til at barnekulturen skal leve videre

      Slett