tirsdag 14. oktober 2014

bObles - et møbel til motorisk utvikling




Det er en ting danskene kan uten om å lage "frokost" med smørbrød og snaps. De er utrolig på design! - både interiør, leker og klær. De har lego, de har Plus Plus, de har Arne Jacobsen , de har Kähler, de har småfplk, de har Moolo, de har Katvig og de har ikke minst bObles. (+ mye, mye mer) Mitt første møte bObles , - møblene som apelerer til bevegelseslek, var på Danskebåten. Petrus brukte møblene til å bygge, til å lage hinderløype og til å gynge på.  I dronningens by så fant jeg figurene, som er laget av giftfritt skummateriale, flere steder. Vi kjøpte ingen ting med hjem. Jeg tenkte rett og slett ikke på at dette var skapt til hjemmebruk. Noe det faktisk er !!



bObles opprinnelse var da Bolette Blædel var hjemme i barselpermisjon og fant ut at det ikke fantes gode, flotte barnemøbler som stimulerte til lek. Derfor fikk hun med seg søsteren sin på laget og sammen så skapte de møbler som på den ene side  kunne brukes til så sitte på og ved og på den annen side stimulerte både lek og den motoriske utviklingen. Det vil si at de fremmet utviklingen av muskler, balanse og hvordan vi beveger oss. Derfor bør det ligge tilrette for at barn være i farta også inne. Blant annet derfor er disse lekene ( eller møblene) geniale.



I helgen var Petrus og jeg på Illum bolighus hvor vi fikk presentert bObles, noe som resulterte at undertegnede har både satt rullebrettet, skilpadder og "gyngesko" på Petrus sin ønskelist og har selv trent på å hoppe og finne balansen siden lørdag. Vi hadde en morsom og lærerik stund. ! Mens Petrus mest av alt ville kjøre i racerfart på rullebrettet, så var mor litt stresset over at vi faktisk befant oss i en itneriørbutikk... og der kan ting kjapt gå i tusen knas... 



Unna gikk det og alt forble like helt. Vi fikk også tid til å bygge, balansere og se hvordan de ulike figurene, som er formet etter inspirasjon fra zoo,  kan stimulere utviklingen. Den utvikling som jeg personlig har glemt å ivareta.  Til tross for at jeg har trenet yoga daglig en liten stund nå så satt det en bremsekloss i hodet mitt som holdt meg tilbake da jeg bredbent skulle hoppe opp på en elefant og deretter holde balansen. Begrensningen tiltross så var det kjempekult, så kult at jeg har brukt "Kyllingen" som vi fikk med hjem for å trene på å hoppe opp og holde balansen. Noe resten av familien også har gjort... 

Vi hadde en kjekk "Tumletid" med dyrene til bObles som instpirasjon.
Tak for invitasjonen, - og det var hyggelig å hilse på Mona


Petrine


4 kommentarer:

  1. Høres ut som dere også hadde det gøy :) Også denne gangen var krokodille på rullebrett den store favoritten, så da var det bare å ta dagens treningsøkt i å forhindre at noe fint og dyrt gikk i gulvet ;) Synes det er på tide med et treff snart, altså! Et foreldrebloggtreff hadde vært gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det var morsomt.. og fartsfylt for podens del...
      Ja, vi bør treffes snart :)

      Slett
  2. Vi har en grønn fisk fra bObles, som kattene er veldig begeistra for! Men den er slitesterk, det skal den ha...

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he godt at det er allsidig bruk av figurene... vi fant ut at kyllingen også kunne brukes til å sitte på oppe på stolene, så det kan bli stolpute også :)

      Slett