onsdag 8. oktober 2014

Onsdagsoppskrift: Solskinnsbolle




Om du skal ha en festkake så er nok ikke jeg den rette å spørre, men jeg lykkes ofte med gjørbakst. Her en regnværsdag så lagde jeg solskinnsboller, som jeg kaller kanelboller med vaniljekrem. Nå skal det sies at kremen var ferdigkjøpt, men hva gjør vel det når baksten blir luftig og smaken blir god?

2 egg
1 pakke gjær
6 dl melk 
200 gram smør 

22 - 24 dl hvetemel
2, 5 dl sukker
2, 5 ts salt 


Kanel, sukker og smør: 
Jeg brukte ca 200 gram smør til alle bollene og blandet i ca 2 ss med kanel og ca 1 dl sukker. 


Jeg smeltet smør og varmet melken i blandingen. 
Deretter tilsatt jeg eggene før jeg tilsatt det tørre og lot det gå i kjøkkenmaskinen i noen minutter. 
Jeg lot set heve til omtrent dobbel størrelse før jeg bakte ut deigen til kanelboller. Det gjorde jeg ved at jeg kjevlet ut til to store leiver. på de ble kanel/sukker - massen smurt utover før jeg rullet sammen og skar opp i ca 1 cm tykkelse. 

Brettene ble satt til heving i en kald komfyr med en kjele varmt vann under brettene.
Det er et råd jeg fikk et sted og det gjør faksik deigen svært luftig. 
Da de var ferdig hevet så la jeg vanlijekrem i midten
og vips var de klare til steking. 

- tro meg: 
De ble luftige og mega gode.. 

Petrine 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar