torsdag 28. mai 2015

Kan jeg anbefale tre apper som jeg liker godt?

Man kan velge bøker i mange ulike kategorier på Storytel

 I dag må jeg fortelle om noen apper som jeg har blitt kjempe glad i. Felles for disse er at de fremmer god helse uten at de skriker ut hvor fort jeg skal løpe, hvor langt jeg skal gå eller hvor langt jeg har gått. (Jeg har nemlig disse appene også). De fremmer god helse i form av gode historier, gode fortellinger og auditiv underholdning. Som sagt, jeg er en bortgjemt lesehest. Tiden og rommet forsvant blant x antall mammarop daglig, blant jobb pg travle dager. Men, jeg leter alltid etter alternativ for å få med meg gode historier.




Flere av dere vet nok allerede at jeg hører lydbok frem og tilbake til jobben for å få med meg noen av de bøkene jeg hadde lest om det var før Petrus sin ankomst. Og vet dere, det finnes en app hvor du kan streame lydbøker. Det er jo et eldreaso for meg som også bruker lydbøker til sovemedisin på netter hvor jeg plutselig og helt uten varsel er ferdigsovet, selv om klokken viser det er en stund igjent  til vekkerklokken har sitt å si.
Jeg leste førstegang om Storytel på bloggen "livets små underfundigheter". Jeg konkluderte med at det absolutt var en app for den Petrinske famile, - før jeg glemte det igjen. En dag så havnet det en mail fra Buzzador i mailboksen min, - de lovte mye underholdning om vi lastet ned appen og benyttet oss av muligheten til å høre lydbøker en måned. Da fikk jeg endelig lastet den ned. Det er jeg glad for. nå går jeg ikke tom for lydbøker og jeg kan velge om jeg vil høre de offline eller online. Det kjekke er at hele familien finner bøker de liker, noe som godt med i kampen mot : " Er vi fremme snart?" på sommerens fremtidige bilturer.



Nrkradio
Da jeg var liten så var Barnetimen med hørespill en av ukens høydepunkt. Jeg levde jo på en tid hvor det var lite med underholding på tv og hvor mange samlet seg foran radioen klokken fem på en lørdag. Hvor mange det var, vet jeg ikke, men hjemme hos meg var vi represntert med 100%. Da jeg ble eldre så likte jeg å høre på radioteateret, noe jeg har blitt dårligere til med tiden. Selv om det i en periode også ble spilt på kvelden, så var det lett å glemme. Der er Nrkappen et godt hjelpemiddel, fordi du både kan høre radio direkte og fordi du kan bla deg tilbake i gamle arkiv. I fjor sommer førte det til at jeg fikk med meg hele "Tordivelen flyr i skumringen," som jeg sikkert hadde misset om jeg skulle følge en oppsatt sendeplan. Jeg bruker også appen om det er noen aktualitetsprogram eller annet som jeg gjerne skulle ha hørt og som har blitt sendt på tidspunkt hvor jeg er opptatt av jobb og andre triviele ting.







eBokBib
Denne appen lastet jeg ned i påsken, og det var med litt motstand jeg gjorde det. Det var bibliotekaren som anbefalte med denne og jeg fortalte hennet at jeg er en av de som synes det er slitsomt å lese på nettbrettet. Jeg synes lyset er skarpt og kontrastene for store og da anbefalte hun meg å lese bøkene med Sepia bakgrunn. Ja, ja, tenkte jeg, jeg får prøve. Det er jeg glad for at jeg gjorde. Jeg låner nemlig bøker fra biblioteket, selv om jeg er hjemme etter stengetid og jeg leser anbefalingene som finnes av bøker der inne for å sette bøker på leselista mi. Det er jeg meget fornøyd med. Men, det er ikke optimalt å lese bøker på nettbrett i sola, det er gjenskinn i skjermen. og da er en  god gammeldags papirbok å foretrekke. Om du ikke har lesebrett da.

Slik ser det ut der du leser om boka, leser utdrag fra den og låner den. 


Har du noen apper du vil anbefale videre?

Petrine




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar