onsdag 8. august 2012

Oppstart og togtur




Dagens innlegg er subjektivt og renner over av mammatanker:
Det første ble skrevet i går, og den siste notat i kveld :

Verden er opptatt av to lag!
To lag som skal kaste ballen i motstanderens mål.
Uvisst om Norge eller Brasil vinner, men jeg vet at det er nesten tomt på kafeen.
Jeg vet også at jeg sitter her og venter på at barnehagedagen til Petrus skal bli ferdig.
Og at det innebærer en klump i halsen.

Nok en gang leverte jeg en gutt som forandret seg radikalt på parkeringsplassen foran barnehagen
Vipps, borte var smilet, latteren og fjaset han hadde for seg i morges.
Borte var "stikke - fra -mammaleken"som han holdt med på vei til bilen.
Borte var ordene og livet i ansiktet hans.
Han svarte ikke når jeg spurte om noe.
Han kommenterte ikke alt jeg gjorde.
Noe som er høyst normalt.
(Det hender at jeg har tenkt: 
" Kan du ikke bare holde opp å be om feedback på det du sier et eneste sekund? ")
Da jeg skulle gå fra han i barnehagen var de voksne borte også.
De var i næreheten.
Der sto han i blå regndress, med tre fingre i munnen.
Han tittet på ingenting.
Jeg skulle i det minste ønske at han gråt, eller at han var så fornøyd at han tullet og fjaset.
Jeg måtte jo gå på et tidspunkt.
Jeg gikk med klump i halsen fra en gutt som tappert svelget gråten.
Han var så liten og alene...
Noe jeg følte jeg var alene om å se.



Det var vont å gå.
Jeg ringte barnehagen!
He, he en ekskollega minnet meg på at det var en mulighet. ( Takk Rigmor !)
Heldigvis hadde en voksen gått tilbake til han.
Hun hadde sett at han var trist.
Da hadde han hadde grått så han hadde hikstet.
HURRA!! 
Etterpå hadde han vært glad.
Det gjorde et mamma hjerte godt.



Dette var i går.
Jeg var oppriktig glad for at han reagerte.
Vi som foreldre har jo hatt våre bekymringer fordi vi tror han blir oppfattet som et stille, lekende barn som bare tilpasser seg.
Heldigvis er han ikke bare slik.
Han er en som sterkt hever sin rett, selv om det ikke er det.
Det står faktisk i epikrisen fra sykehuset at han har sterkt temperament.
Derfor har vår bekymring vært stor, når vi ser en forandring, som vi oppfatter at INGEN andre ser.
He, he vi har nesten hatt en litt paranoid følelse av å bli oppfattet som gamle og hysteriske foreldre som har skapt et problem hos sønnen vår.
Vi er så gamle at det kan gro mose på oss.
Vi er opptatt av at barna skal ha det bra.
Vi har virkelig tro på barnehage.
Vi har ikke vonde følelser til å benytte barnehage til barnet vårt.
Gjennom erfaring så blir vi gode på å observer og vi kjenner derfor gutten vår.
Så det vi forteller har vært reelt.

Pjokken snakket og han var fornøyd da jeg hentet han i går.
Vel hjemme fortalte han om at han leste boka.
Han fortalte om fotball og drue.
Han kan spise et fruktfat alene, så det var nok lykke.
Det var godt for foreldrene da han forsøkte å synge noen sanger som vi verken forsto ord eller beveglese til.
Han hadde hatt det bra i barnehagen etter hvert.
I morgen så håper jeg han fra starten av får et fang, en å sparke ball med eller en som snakker litt ekstra med han. Han trenger hjelp i overgangen. han fortjener å bli sett. Så han ikke blir stående med tre fingre i munnen og et tomt blikk..


Svtish over til noen annet : 

Da Petrus var ti uker, så var vi på togtur til Hamar.
Ved togbytte på Oslo S, så kom jeg ikke med det første toget, det andre toget eller det tredje toget fordi de ikke kunne ta med vogn. Det endte med at jeg tok et tog til et annet sted for å bli hentet der:
Det var mer enn 10 minus, og jeg kunne ikke la den lille pjokken ligge i vogna i en evighet.
Den gang da så bestemte jeg meg for å aldri mer ta NSB!!
I dag brøt jeg prinsippet:
Petrus har sett toget kjøre forbi hos besteforeldrene og har spurt om å få kjøre tog.
Stakkars gutt, skulle han gå glipp av den kule erfaringen det er å kjøre tog?
Det fordi mammaen han for en stund siden holdt på å fryse på seg brystbetennelse og kolbrand på grunn av  Norges Statsbaner?
Nei, prinsipper er til å brytes: I dag har vi kjørt tog.
Skikkelig stas.
Det var en haug å kommentere, fra mørke tunnelser til arbeidende gravemaskiner.
Vi kjørte tog en vei, tok en liten pause og kjørte tilbake.
Ved utgangspunktet kom neste bestilling:
" Kjøre tog!
Det skal vi !
En annen gang,..
Nå er jo prinsippet allerede brutt...
og vi likte oss begge to...

Ha en knall fin torsdag !

Petrine :)

.


2 kommentarer:

  1. Å kjære Petrine! Jeg får lyst til å gråte når jeg ser for meg den lille pjokken stå der med fingrene i munnen. Jeg håper virkelig at opplevelsene blir bedre med tiden!
    Her går det heldigvis bra, men vi holder absolutt øynene oppe, og er vare på det minste tegn til forandring i personlighet. De er jo så små disse tassene, og man vil dem jo så godt :-)
    Fint at dere hadde en god opplevelse med toget. God idé for en annen å huske på også.
    Ønsker dere en fin morgendag :-)
    Klem

    SvarSlett
  2. Åå, jeg kjenner den følelsen, den er IKKE god! Jeg måtte ta meg selv i å legge alle hemninger til side og gå bort til en voksen med ham ved levering. For også her hender det at de voksne står og prater seg i mellom, eller er opptatt av andre barn ved levering. Da går jeg bort og sier at det er fint om dere overtar her nå, for nå skal jeg gå. Også er jeg der sammen med ham til han og den voksne har funnet noe gøy som de/han skal gjøre. De synes sikkert jeg til tider kan være masete og hysterisk, men det funker for meg og sønnen min - og det er det viktigste.

    Gråter han ved levering prøver jeg så langt det lar seg gjøre å ikke gå fra han, slik de fleste pedagoger vil jeg skal gjøre. Jeg venter til han har funnet en venn/voksen/leke og har det bra. Begynner han å gråte når han vinker i vinduet, så snur jeg faktisk - og går tilbake. Ofte er det bare en ekstra kos og 2 min på fanget som trengs. (og ofte skjer slike gråte-bak-vinduet-situasjoner hvis han ikke har funnet seg helt til rette ved levering.

    Hvis jeg har dårlig tid og MÅ gå fra en gråtende gutt, så ringer jeg alltid ettetr 15 min for å høre hvordan det går.

    Jeg ville jaggu bedt om et møte med pedagogisk leder - gitt tydelig uttrykk for følelsene du sitter inne med, bekymringen din og sett til at de tar dine følelser på alvor. Og selvfølgelig forhørt meg om hvordan han egentlig har det i barnehagen. Ved levering er jo én ting (selv om det også er vondt!!), men hvordan er det etter de magiske 15 minuttene. Er han den samme gutten som du kjenner? Eller er han stille og innesluttet? Forklar dem hvordan han er hjemme. Sammen med ped-leder finner dere eventuelt en tiltaksplan, og deretter et oppfølgingsmøte etter f.eks 3-4 uker, for å høre om tiltakene har funka.

    Følg hjertet ditt :) Han er tross alt det viktigste du har, og for at du skal ha det bra med deg selv må du jo vite at han har det bra der han er! Sitter du fortsatt med dårlig følelse etter alt dette så ville jeg faktisk vurdert å bytte barnehage. Noen barnehager er lite flinke til å se det enkelte barns behov, SÆRLIG ved levering - som er så innmari viktig! Andre barnehager er utrolig flinke på dette, og selv om barnehagetilvenning er kjipt og tøfft, så er det noen ganger (virkelig) verdt det!

    *

    SvarSlett