torsdag 24. oktober 2013

Luft- og juksesuppe


Det hendte at jeg lagde luftsuppe og venteboller da jeg lekte kjøkken da jeg var lita. 
Ikke det at jeg hadde forståelsen av hva det var, 
men dager vi ikke hadde middag så kunne mamma si: 
"I dag skal vi ha luftsuppe og venteboller! "
Det var helt ok for meg! 

Det til tross for at middag har vært mitt måltid.
 Jeg var, og er, ikke veldig glad i brødmat! 
Jeg fikk nok middag nesten daglig hjemme. 

Den Petrinske familie har middag nær opptil hver dag. 
Ved det måltidet er vi alltid samlet. 
Her i huset er det den som kommer først hjem,
eller den som er hjemme den dagen,
som starter på middagen. 

Vi lager mye av det vi spiser fra bunnen av. 
Vi synes ikke det tar så mye lenger tid og vi trives med å arbeide på kjøkkenet. 
Undertegnede liker derimot ikke å planlegge disse måltidene, så om jeg kunne få en sunn, variert og gjennomtenkt 6 ukers plan med handleliste tilsendt hver 6 uke, så hadde jeg jublet. Kanskje jeg skal lage en slik kokebok med planer og handleliste? Petrus har nemlig vært å sett "Tempo" på kino i dag og han kom løpende inn gjennom døren for å fortelle meg at: "ingen drøm er for stor!" Ikke det at jeg har drømt om å lage kokebok, men jeg har drømt om denne planen og disse handlelistene! 



Selv om vi lager et meste fra bunnen så er det en kjennsgjerning at også vi handler inn sauser, ferdigretter og annet når tiden er knapp eller fantasien på bunn. Vi har lagd pitapizza, tortillawraps med ferdige sauser og ferdigkuttede grønnsaker og vi bruker raske sauser, vi spiser ferdigpizza og andre ferdigretter. Vi har også spist skogsuppe ala Petrine: 

1 pose skogsoppsuppe
1 stor brokolli i buketter 
1 rød paprika i strimler 
4 - 6 sopp i skiver 
4 poteter i terninger 

Lag suppen etter anvsningen på posen. 
Ha i grønndager og la de koke i 4 - 5 minutter . 
Pynt med baconterninger eller kruspersille. 

Smaklig måltid! 

.....og ønsker du en "jukse-dessert" så slår jeg et slag for å kjevle ut ferdige butterdeigplater fylt med eplebiter med sukker og kanel. Disse steker jeg i ovnen til de er gyldenbrune og serveres de mens de ennå er litt varme... 

Dette er et innlegg som jeg lagde da ark.no og Susanne kalluza hadde en oppfordring om å dele jukseoppskrifter. Da nettet og datamaskin absolutt ikke har lyst til å være samarbeidspartnere, selv om de oppholder seig samme hus, så var det jo praktisk med noe liggende. 

God innspurt mot helgen! 



5 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk laget meg en 4-ukers meny som jeg rullerer. Det rare er at det faktisk blir mer variasjon i maten da enn dersom jeg tar det mer på sparket. Hender jeg bytter om på dagene, men jeg handler inn det jeg trenger for en uke. Innimellom går vi selvsagt utenfor planen vår, særlig i grillsesongen og når vi har besøk har det en tendens til å bli annerledes. Sparer både tid og penger på det systemet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at jeg må ta meg sammen og sette opp en slik jeg også.... Det bør jeg spare tid og butikkbesøk på ;) og ikke minst det kjedelige hjernebryet på vei hjem fra jobb

      Slett
  2. tusen takk for luftsuppe og juksedessert ;) minner meg veldig om barndommen, ja - men dette så veeldig godt ut, da. Skal jommen prøves :) Håper du har flotte høstdager og at du er blant dem som nyter mørke kvelder og morgener ;) syns det har sin sjarm jeg...og du? GOD helg! klem klem

    SvarSlett
  3. Det så jo bare herlig ut! Enkel og godt er alltid fint. Ønsker deg en god helg! :-)

    SvarSlett
  4. Hei søte du!
    Først må jeg takke deg for at du legger igjen spor på bloggen min. Det gjør meg glad, for jeg elsker kommentarer og dine er jo så herlige! Jeg har hatt helt stopp på å besøke andre blogger en periode, jeg måtte rett og slett prioritere tiden min. Men nå har jeg endelig hodet over vann og kan endelig dra på besøk hos herlige bloggerinaer som deg *smiler*

    Så herlig med oppskrift! Her er det jeg som står for middagen i hjemmet, siden mannen er den som oftest er sent hjemme. Jeg lager det meste fra bunnen av. Men er litt enten eller. enten så lager jeg middag eller så henter jeg middag *fnis*

    Ønsker deg en fortsatt nydelig uke!
    Her er det litt mer hvilepuls enn på lenge og jammen skal jeg nyyyyte det!
    Stoor klem

    SvarSlett