mandag 7. april 2014

Å spise ute


Tema uteliv har forandret seg med årene. Det har vært tider i livet hvor begrepet har vært knyttet til dans, sosiale møter og alt som hører med til helgens natteliv. Å spise ute var ensbetydende med å spise på resturant eller en bakt potet som ble solgt fra en campingvogn i beksvarte natten. I dagens termologi betyr uteliv at vi oppholder oss utendørs, at vi er på tur og at vi sanker opplevelser sammen. Det være seg i skogen, ved vannet, på tur med båten eller å benytte seg av alle typer aktiviteter som snøen fremmer. Den gang da, så likte jeg å være på farta, møte mennesker som man mer eller mindre kjenner og være med venner på utesteder. Utelivet i dag er vel så hyggelig, - og jeg vet ingen ting som er bedre enn å ha vært på farta hele dagen og deretter slappe av etter en dusj.



Vi er ikke verdensmestre i å være på tur, men jeg synes vi er gode på å komme oss ut. Noen ganger så går vi et stykke avgårde og andre ganger stikker vi bare ned på stranden eller inn i skogen som befinner seg to minutter fra Petrinehjemmet. Jeg har som sagt arbeidet noen år i barnehage, og da jeg begynte å arbeide som styrer og etter hvert som lærer så var det livet ute jeg savnet. Det er kanskje vanskelig å tro, men jeg savnet at regnværet trommet på regnjakke hetta. å tråkke føtter fordi jeg hadde kledd de for dårlig og jeg savnet den stekende solen.  Sannheten er at jeg følte meg mer opplagt og jeg følte dagene mer lyse når jeg var utendørs hver eneste dag. 



Vi snakket om det på jobb i dag. Vi snakket om at i andre land så synes de det helnorske fenomentet å gå for å gå eller å ta med seg maten utendørs uansett vær og vind virker meningsløst. Med et erfaringsgrunnlag som sier fisking av ørret i kalde elver, men barkbåtbygging og myggjaging i en forening, med skiturer og nistemat, med båtturer og bålbrenning eller bærplukking, så kan man sende spørsmåltegnet tilbake med et hvorfor ikke? Det er jo deilig å tilbringe tiden utendørs! Så deilig at vi pakker med oss og på oss med et mål for øyet: TUR!!
JEG DIGGER DET! 

Og et like norsk fenomen som turen er maten.
I dag så slår jeg et slag for vafler på bål  og jeg kommer tilbake med flere forslag til mat  i det fri.  

Vafler i det fri. 



På en ren og tom melkekartong har vi tatt med oss vaffelrøre. 
Ta med et vafeljern for bål, 
- stek i vei! 
Vi eier dessverre ikke et slikt jern og jeg ønsker oss et, 
men erfaringen om at også nystekte vafler smaer godt ute har jeg fått på jobben. 

Utenom bålsesongen så kan du bruke en propanbrenner til stekingen. 
( og når vi er inne på turtips så vil jeg si at rødspritbrenner er best i vinterkulde ( ikke til vafler kanskje) da propangassen kan fryse) 


Hva har dere med som turmat?

Petrine :) 

3 kommentarer:

  1. Tur er herlig! Vi pakket sekkene veldig ofte da de største barna, nå ungdommer, var mindre. Vi gikk ut hver dag i helgene og tok gjerne også middagen ute midt i uka siden vi har laget oss en "gapahuk"/bålplass et lite stykke unna huset. Vi tok med oss alt fra pannekakerøre og vaffelrøre, stekepanner og jern til ferdigstekt mat pakket i folie (taco f eks), bare til å varme opp. Enkelte dager hadde vi med oss pølser men det var som regel litt hengegjeip å få. Barna ville som regel ha noe spennende. Suppe på flaske har vi også hatt med oss og varmet på bålet. Smaker himmelsk med mat ute. Vi var ofte ute på lørdagskveldene, gikk på måneskinnstur lørdag kveld og laget bål mot mørk himmel, det var så herlig. Nå har vi to små som legger seg tidlig så nå er vi ikke så mye ute på kveldene lenger og det savner jeg. Men etter hvert skal vi nok ta det opp igjen. Vi er veldig ofte ute på dag/ettermiddag da og turer blir det fortsatt mange av:)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk for tips, vi har ikke tatt poden med på kveldstur enda. og suppe på flaske er en genila løsning som jeg ikke har tenkt på en gang. Her har suppa havnet på mattermos, og det fungerer greit det også. Det er alikvel noe med å varme maten over bålet, det er en egen stemning og da smaker det mer tur :)

      Slett
  2. Jeg digger det, jeg også…! ;)

    SvarSlett