mandag 30. juni 2014

Kjære, Pia!




Jeg sender deg en hilsen fra sydens land. Jeg har nok sovet i timen. Jeg har nemlig ikke fått med meg at du og jeg er på ferie på samme tid, - og på samme sted. Jeg hadde vært takknemlig for at du hadde gitt beskjed om at du, Bønna og resten av Familien Bønna skulle oppholde dere på Mallorca akkurat denne uka. Hadde jeg visst at sønnen din skulle oppta all plass i babybassenget, som er tilpasset barn under 6 år, for å sprute ned og skremme alle de små barna, så skulle jeg valgt et annet basseng til min lille gutt. Du skjønner, han er ikke svømmedyktig og han er redd for voldsomme handlinger og voldsom lyd. Når Bønna tar all sats han kan for å sparke og spurte rundt seg, så er gevinsten hans at han får hele småbarnsbassenget alene og de minste står gråtende igjen på kanten. Du og Bønna synes nok det er helt ok, men vi andre synes nok den gutten du digger er en bortskjemt drittunge, verken mer eller mindre.

Ja, jeg vet du ikke liker spruting, det sa du høyt og tydelig da Petrus datt ut i vannet fordi du fylte hele trappen med deg selv. Han hadde nemlig tenkt å ta seg et bad, men forsvant raskt opp på solsengen til Petrinemannen. Han forsto at du ikke likte spruten og han holdt seg derfor unna til du, Bønna og Bønnas lillebror hadde kommet dere unna. Det er noen dager siden. Etter det så har jeg sett at du nyter ferien til fulle. Jeg forstår at du fortjener å ligge sovende på en solsengen, mens Bønna og hans overmann av en lillebror fyller bassengene og luften med lyd og sin tilstedeværelse. 

Han er en sterk gutt, Pia, for han ble ikke redd eller lei seg når vi fotalte han at de små barna gråt. Han så på oss, fortalte at det hadde han observert, før han fortsatte å kaste ting, samt sparke og sprute rundt seg på samme vis. Det var ingen av vi voksne som fikk stoppet han. Jeg tror han forsøkte med all sin kraft å bli synlig. Akkurat som vi ikke som vi ikke så han ?? Han forsøkte  også å sikre seg å synes for evig tid. Da du og pappa Bønna sov, så spratt han foran kameraet til filmteamet som skulle lage film fra anleggget her.  Han forøkte tappert å komme i linsens fokus og sprutet vann på fotoaparatet og hylte av full hals for å sikre seg at han både ble sett og hørt. Det ligger innenfor normalen, ønske om å bli sett og få tilbakemelding på hvem du er, men jeg kunne dessverre ikke bekrefte en sympatisk Bønna i dag. Sorry han ikke har blitt sosialisert inn i det som er normalt i min kultur. Nå kommer jo jeg fra Østlandet og det kan være at vi har ulike normer å forholde oss til, men på min kant av landet har vi plass til flere enn oss selv. 

Til middagen i dag så ble jeg varm i bakhodet. Det var ikke fordi jeg var solbrent, det har som du vet regnet i dag. Jeg som trodde jeg hadde rom for andre fikk konstantert at det ikke alltid stemmer, Jeg ble stresset fordi dere tok plass på nabobordet. Jeg tenkte at dette kunne bli en større utfordring enn at giraffen Lollo jaget Petrus under bordet. Han har arvet mammaens redsel for utklede vesner, og derfor var fluktveien kort da det pelskledde dyret kom for å samle unger til underholdningen. Unnskyld meg, Pia, men jeg er takknemlig for at du og mannen gravde dere ned i hver deres mobil og at gutta deres forsvant med maskotten her på senteret, Det ble nemlig et smakelig måltid, og siden Petrus må i seng til normal leggetid, så hadde vi forlatt åstedet da forestillingen var over. Det får heller være at vi gikk glipp av opptrinnet som på et senere tidspunkt kunne finne sted i resturanten. 

Ja, da, jeg vet at dere tar vare på barna deres, at dere ser til at de får dekket noen av primærbehovene. Jeg ser de spiser burger etter burger, drikker brus etter brus og slenger nedpå is etter is.  De vander bassenglangs med noe i munnen støtt og stadig, og de ser faktisk ganske ensomme ut dere de går, selv om de er to. Jeg kjenner at jeg har lyst til å blande meg inn i oppdraglsen av gutta dine, da jeg tror  at de kunne bli flotte fyrer om du hadde brukt øyne, ører og litt tid på dine håpefulle små, Men ,da jeg ikke har noe med hvordan du former ungene dine ved å sove på en solseng, ved å skrivesms eller legge ut bider av ditt perfekte liv på fjesboka 24/7 så har jeg et ønske om at du i morgen sender meg en mail om hvilket bassenganlegg der har tenkt til å oppholde dere ved. VI er jo nemlig frie til å velge et annet. og det vil vi jammen gjøre. 

Det var ikke vondt ment, PIa, mer et lite hjertesukk på vegne av bitte små barn, De som faktisk er mindre enn min Petrus, han vil nemlig klare seg. 

God fortsettelse på ferien, - er den snart over? 

Petrine :/










9 kommentarer:

  1. Grr! Jeg som prøver å ikke være til bry blir skikkelig bjørnemamma når sånt skjer. Men det hjelper kanskje med Bønna :( Håper dere får nyte ferien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi nyter absolutt ferien .... Det er mest av alt hyggelige barn og mennesker her, men jeg blir lei meg på barnas vegne når de månoppdra seg selv. Og det er jo de som taper på manglende veiledning....

      Slett
  2. Artig vinkling på en skikkelig kjip historie!
    Historisk sett, er jeg kjent for å mislike denne typen barn, men nå i senere tid, har jeg jo skjønt at det er foreldrene sin feil som ikke følger opp. Håper virkelig denne familien skal hjem i dag, og at disse barna har noen skikkelig gode, tilstedeværende besteforeldre eller noe:) Ha en fortsatt god ferie! Kanskje reiseforsikringen dekker opphold som er blitt ødelagt av kjipe og slitsomme medturister?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bak en fremgangsrik mann står en kvinne og bak barn med forvirret atferd kan det stå uinteresserte foreldre, men det kan være ulike årsaker til barns atferd. Diagnoser, traumer etc...

      Vi har absolutt en god ferie, detta vipper ikke meg av pinnen. Men det er så tragisk å observere de små barna virrer rundt, mens foreldrene sover...jeg har vurdert å vekke de 😄

      Slett
  3. Morsomt skrevet! Veksler mellom å flire og være skikkelig irritert. Håper dere har funnet et annet basseng og får kost dere på ferien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da, vi får kost oss på tur. Sier som i Doktor Proktor: alle gater har en Truls og en Trym. Det er bare så synd på disse, som ikke har den kompetansen de trenger for å få gode samspill og relasjoner. Jeg synes det er så trist, så derfor innlegget

      Slett
  4. Uff jeg måtte flire litt av dette innlegget, selv om det til syvende sist er ganske tragisk.. Det er jo ikke rart unger blir ufordragelige, når foreldrene er det!!? Jeg håper de reiser til palings asap, sånn at dere kan nyte resten av ferien i ro og mak!! Gode klemmer fra litt småkalde Oslo <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Det meste som er tragisk er jo også ganske komisk. Det handler om hvilke briller man ser det gjennom... Det er så trist å se... Derfor måtte jeg skrive om det .

      Tusen takk!
      Her veksler det mellom sol og overskyet, og litt småretter, men det er varmt og vi koser oss ute hele dagen.

      Slett
  5. Uff, det der er jo bare trist. Lurer på om det er mange barn i Norge som ville byttet sydenferier mot litt mer deltakende foreldre som ville tilbringe TID med dem fremfor å slumre på en solseng? Hm. Håper dere har hatt en fin ferie likevel! :-)

    SvarSlett