søndag 15. juni 2014

Mysteriet på badestranden

Barbent sommerfølelse
Seriøst hvilken forsommer vi har hatt her i Østfold. Jeg kan ikke husket at jeg noen gang har hatt så mange strandbesøk før sommerferien har begynt. Det har blitt en god vane for den Petrinskefamilie å finne venner, lekekamerater og bekjente på stranden. Også i dag så pakket vi mat, badetøy, solkrem, bøker og leker for å tilbringe en dag i sanden, ved vannet.


Petrus krabbefisker


Eller det vil si, Petrus og Petrine hadde avsapping og strandlek som mål, mens Petrinemannen skulle ordne båtplassen vår. Derfor tok vi turen de små meterne det er til stranden sammen. Da Petrus og Petrine landet på solsengen og i sanden vandret mannen videre til båten vår. Etter en stund kom han tilbake, han fortalte at han måtte ringe polititet. Det gjorde han. 

Petrine Paparazzi 


Mor lekte paparazzi og dokumenterte at det etter en stund kom to uniformkledde. Inklusiv pappaen i huset så tok trekløveret turen avgårde. De hadde med nettbrett og mobil. Fra stranden kunne vi se at de fotograferte og ringte. De fotograferte igjen og forlot ikke stedet de hadde oppsøkt. På stranden kunne jeg høre at folk hadde teroier om hvorfor politiet var tilstede. Folk snakket om lik og andre voldsomme ting, mens jeg kunne more meg over at jeg visste hva det gjalt: Det som førte til oppringningen var en tung ding. Den var rustet og så veldig gammel ut. Nå har det seg jo sånn at salt fremmer en forringelsesprosess så hvor gammel den jerngreia var er det ikke godt å fastslå. Men, Petrinemannen var redd for at den dingsen skulle inneholde sprengstoff, så derfor ble bilder sendt og dingsen undersøkt. Vi har ikke fått høre hva det er. Jeg tror det er et jernstokk (om det finnes), ei venninne tror det er en gammel torpedo, (vi bor nemlig rett ved en torpedostsjon,) en mann mente det var en gjennomtrukket tømmerstokk ( men 50 cm trestokk ruster vel ikke og får en tyngde på 10 - 12 kilo?), en annen mann mente det var en granat  og Petrinemannen tror ikke det var noe farlig.. men han måtte forsikre seg om at det ikke ble utløst sprenging ved flytting.. 



Dingsen i vannet 


Vi vet enda ikke hva dingsen er. Jeg holder på min teori,  mens jeg konstanterer at noen uniformerte folk kan sette fantasien i sving og gjøre dagen litt mer underholdende enn man hadde tenkt i utgangsspunktet og blander vi dette med eksplosiva så blir den brått mer spennende også :) 

Petrus fikk lekt i sanden, fisket krabber, kjedet seg og lekt med ei venninne. Bading ble det ikke, for det var rett og slett blås-bort-dagen. 

Hva tror du ligger i Oslofjorden et sted?



-
Petrine 

2 kommentarer:

  1. Hmmm, spennende med slike funn. Men ut ifra bildet å dømme så tror jeg at jeg holder med deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. vi venter på tilbakemelding fra politiet, for vi får ikke jobbe på plassen før det er avklart hva det er .... kanskje de her glemt oss :)

      Slett