fredag 22. mars 2013

Påskeferie




Påskeferien er her. 
Jeg kan vel ikke si endelig?
Det er jo ikke en evighet siden vinterferien. 
Men jeg er glad for fridagene. 
Mest av alt fordi dagene mine starter tidlig, 
og fordi jeg er mange ganger er i farta og ute av huset 
før Petrus og Petrinemannen har våknet. 
Det gir meg effektive og rolige morgener, 
men jeg skulle ønske at jeg hadde mer med Petrus i hverdagen 
Petrinemannen jobber ulike vakter og han jobber i byen vår.
Han har et par timer mer diponibelt enn det jeg har daglig. 
Det gjør at Petrus har passe lange barnehagedager, 
og at han ikke er alt for sliten når han kommer hjem. 
Han er blid og fornøyd på slutten av dagen også. 
Det er godt for oss alle.




Med lange dager,
 en trivelig men travel jobb 
og 
med følelse av å være metaperspektivet på familiens logestikk,
 ansvarhavnede og initiativtaker for ferier og andre happeninger 
samt personligshopper for minstemann, 
så er jeg glad at jeg jobber på en institusjon
som er stengt i påskeferien. 
(Forøvrig i mange andre ferier også).
Det er lykke å kunne våkne til morgener hvor vi kan 
vandre rundt i pysjen. Vi kan gå rett fra frokosten til kaffekoppen
og vi har tid til å være sammen med pjokken vår.
Jeg henter meg best inn om jeg kan fylle dagen
 med det som faller meg inn i øyeblikket. 
Ferien bør gi rom for det. 



Jeg trives i jobben min, 
Den gir meg påfyll av gode opplevelser, 
den gir meg noe å strekke meg etter 
og den krever tilstedværelse og nærvær. 
Min trivsel øker med meningfylte oppgaver. 
Jeg har aldri tenkt at jeg burde slutte å jobbe, 
men jeg har mange ganger tenkt at en arbeidtid etter min indre klokke, 
min iniativlyst og etter innfallsmetoden hadde vært ypperlig. 
Det å løpe en tur i skogen og nyte frokost før arbeidsdagen er forlokkende, 
det å sitter i ro til arbeidlysten stormer over meg hadde vært et spennende prosjekt 
og det å gjøre arbeidoppgaver når Petrus er i seng hadde vært meningsfylt tidsbruk. 
Jeg har tenkt at det ville gi meg mer tid med minstemann, 
samtidig som jeg har konstantert at 
jeg da ville gått glipp av relasjoner med fabelaktige folk 
i løpet av arbeidsdagen.  

Jeg har nok lyst på pose og sekk, 
noe jeg tildels får: 

Petrus trives med vennene sine i barnehagen, 
han savner dem om han er for lenge borte. 
Jeg trives på jobben min.
Jeg er fornøyd med at jeg har redusert stilling 
og med at jeg jobber i en institusjon hvor årshjulet har 
definert relativt greie intervaller på fri over tid. 
Kall det hva du vil, ferie eller avspassering. 
Som småbarnsforelder setter jeg stor pris på fritiden.  
Da er det vel bare å understreke at ferie er velkommen, 
denne også ! 
Påskeferien er spesielt hyggelig for da har hele familien fri. 
Vi skal nyte den mens vi venter på påskeharen 
som skal gjemme et lite egg til Petrus. 
Det etter en uke med felles opplevleser. 

GOD OG GLAD PÅSKE!

Klem til deg fra
Petrine 

5 kommentarer:

  1. Pose og sekk, ja, takk. :) Ønsker deg og dine ei riktig fin påske. Må den inneholde mange late fellesstunder på morgenkvisten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Håper du og din gjeng også får tid og rom for kos og trivsel..

      Slett
  2. Vi har også fri nå! Dvs - mannen skal jobbe tre dager til. Men vi andre har fri:)

    SvarSlett
  3. flott sagt! jeg elsker å jobbe redusert, har gjort hverdagene mye hyggeligere og lettere, helt gull i småbarnsfasen!
    god påske!

    -henriette, bursdagsmamma

    SvarSlett
  4. Tusen takk til Pia og Heriette, gode og glade dager til dere :)

    SvarSlett