tirsdag 3. februar 2015

Onsdagsoppskrift: Revevotter til barn



Påvirket av Ylvisfeberen i fjor så strikket jeg revevotter til Petrus. 
Da han så de så utbrøt han: 
"Så fine votter du har laget, er det mus? "

Paret ble lagt i dvale gjennom resten av vintern og de dukket opp i høst.
 I år konkluderte han med at det han ville ha på seg de kule revevottene sine. 

Oppskriften er enkel 
og fritt komponert underveis, 
men jeg skal forsøke å forklare hva jeg gjorde: 

Jeg la opp 40 masker på pinner 2,5. 
Garnet jeg brukte var Sisu. 

Jeg strikket vrangborden, 1 rett og 1 vrang, i ca 6 cm. 

Deretter byttet jeg til pinner 3.0 og strikket 12 omganger 
før jeg satt 10 masker på en tråd til tommelhull
jeg satt av masker starten av pinne 1 på den ene votten 
og på slutten av pinne 2 på den andre votten. 
Da de var gjort så strikket jeg rett videre i bunnfargen. 
 Jeg stoppet opp da arbeidet var en liten cm over lillefingeren til Petrus. 
Før jeg strikket videre så laget jeg to bittesmå nøster av grått garn. 

Snute og felling:
Jeg strikket 4 masker grått på begynnelsen av pinne 1 og 3. 
Da jeg gikk over til grunnfargen så felte jeg. 
Det gjorde jeg ved å ta en maske av, strikke en og løftet den løse masken over en strikkede. 

På pinne 2 og 4 så fortsetter du med bunnfargen. 
Du strikker 4 masker, deretter to sammen før du bytter til grå og strikker 4 masker. 

Du fortsetter å strikke 4 grå før du feller på samme maåte på pinne 1 og 3 
På pinne 2 og 4 gjør du også på samme måte som jeg nevnte over, men du strikker en maske mindre i bunnefargen før du strikker to sammen for hver omgang. De fire grå maskene avslutter pinnene hele veien. Helt til det går møtes oppe. Da trakk jeg maskene sammen og festet. 

Tommel: Jeg tok opp 22 masker og strikket tommelen med tre pinner. 
Da de var omtrent like lang som Petrus sin tommel så felte jeg første og siste maske på begge pinnene helt til det bare var tre masker igjen. Da trakk jeg jeg tråden gjennom og festet. 

Til ørene startet jeg med 6 masker i bunnfargen
Jeg strikket rett den ene veien og vrang den andre veien.
 På starten av hver pinne så felte jeg en maske ved å strikke to sammen. 
Da ørene var smale på toppen så felte jeg av og festet trådene. 
Deretter fylte jeg innsiden av øret med grått garn 
før jeg sydde de på der jeg syntes de passet. 


Denne lue så jeg på en julemesse og jeg tror jeg skal forsøke  å lage en som ligner. 

Deretter fant jeg en bit sort garn og sydde øyne og nese

Og når sant skal sies så forstår jeg at det å lage oppskrifter er et yrke, 
for jeg synstes det var lettere å strikke vottene enn å forklare hvordan jeg hadde gjort det. 
Om ikke så kan det jo være at det er inspirasjon for andre strikkeglade sjeler. 
Har laget mus og katt på samme måte, men da har votten vært ensfarget. 

Ønsker deg en mer eller mindre kreativ dag :) 

Petrine :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar