mandag 4. august 2014

Erfaringer og kompetanse etter en fjelltur





Jeg slapper av å bare være på hytta
Når man har vært på fjellet så kan krppen komme helt på sparebluss og jeg kjenner stressnivået synker.  På fjellet så tar vi tingenen som det kommer og jeg føler mindre på plikter. Jeg har ikke lyst til å finne på noe annet enn å gå tur, fiske, leses strikke eller det vi finner ut at vi skal fylle dagen med.




Fjellvann er varmere enn jeg tror. 

Da vi dro oppover så var det med blandede følelser jeg dro fordi det var meldt så godt vær her hjemme.  Her på Østlandet var det jo sydenvarme såvel i vannet som på land. Jeg så derfor for meg at en fjelltur og bading i vannet der ville gi meg en iskald avkjøling. Så feil kan jeg ta, - det var akkurat passe varmt og det ene vannet holdt etter våre målinger 19.8 celcius. Det er jo langt innafor så det ble heldigvis masse bading, lykke!



Velg antrekket ditt med omhu
Da jeg løp lengre distanser tidligere så var det en dyrkjøpt erfaring som fikk meg til å løpe i tights, lange o - bukser eller å smøre innsiden av lårene. Da vi var på ferie og tok ting som det kommer så travet jeg oppover til 1200 meters høyde i denimshorts. Glemt var kompetansen fra før lårene traff hverandre. De minnene som kom når jeg travet avgårde de neste dagene var mer preget av sårehet enn av bilder fra bading i fjellvann, flott utsikt og matpause til fjells.
Note myself, - velg noe annet enn en shorts med søm på innsiden Gjerne noe som går et lite stykke nedover lårene.




Ramløsa på boks er ikke alltid den beste løsningen

Hos oss er det lite brusdrikking, men familien får i seg litt salter og kullsyre gjennom Bris, Ramløsa og lignende produkter. Da vi varme og svette kravlet oppover fjellstien, så var Petrus tørst. Ikke bare han, forresten, alle trenger påfyll av væske når gradestokken nærmer seg 30 grader og stigningen er bratt. Da erfarte vi at selv om Ramløsa på boks er godt så er det skikkelig lite praktisk å åpne den på vei til fjells. Det spesielt fordi vi ikke hadde noe å fylle drikken over i eller å stenge boksen med. Bestemor og Bestefar har en anretning som de fester på toppen av slike bokser som gir muligheter til å lukke de... det skulle vi hatt der jeg med boks i den ene hånden og en Petrus i den andre hånden kravlet oppover fjellsia.



Det er svært økonomisk å kjøpe Forst Price potetgull

Vi er en familie som i liten grad er bevandret i potetgullets verden. Favoritten til mannen er Nachos med salsa, men da vi var på ferie så ba han meg kjøpe med potetgull. Jeg bare røsket med meg en pose og det viste seg å være et produkt som varte eviglenge i den Petrinske familie Etter tre dager så gikk innholdet i søpla da den rett og slett ikke falt i smak.  Det var merket First Price. Vel hjemme så har jeg hørt at dette potetgullet produseres av ulike fabrikanter ut fra hvilken butikk - kjede det blir levert til. Men, hva vet jeg, annet enn at vi vil spare både penger og kalorier ved å fortsette å kjøpe dette merket. Det varer og varer nemlig i bollen



At jeg ikke har styring på når det er lemenår. 

Lemen er søte små dyr, men når du føler deg forfulgt fordi de er overalt hvor du ferdes så er det litt for mange av dem. Jeg funderte på om det var lemenår i år eller om det er vanlig at de synes overalt?


Innlegget kunne nok passet med #prosjektuperfekt, men fakta er at vi har hatt en helt perfekt ferie.

Petrine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar