fredag 8. august 2014

Barnehagestart, - merking av klær



Det å merke klær er ikke noe jeg gjør med glede, men jeg må innrømme at jeg blir mer grinete om ting og klær forsvinner. For det har det jo gjort, og da synes jeg det er mer kjedelig med støvler og ytterklær enn med bomullssokker. Men, jeg vet at de ansatte i barnehagen jobber med å finne rette eier til alle ting, også sokker, når de finner de slengt rundt om.  Og, selv om jeg synes  merking av klær er kjedelig, så vil jeg nok med det første finne frem strykejern, lydbok, sesongens klær og merkepenn for å hjelpe personalet i barehagen til å finne rett eier til det de finner på uteområdet, i garderoben og på utenkelige steder. For meg er gevinsten at det er større sannsynlighet at Petrus får på riktige klær, for det er jo slik at det nok er mange i barnehagen som har handlet på samme steder som oss. Så selv om jeg ikke merker klær med glede, så er jeg glad når det er gjort. For det er en nødvendig jobb å gjøre! Jeg må også innrømme at jeg ikke alltid har vært så god til å merke sokkene til Petrus.  Derfor jublet jeg den dagen da jeg fant ut at enkelte sokkeprodusenter, deriblant polarn o pyret, har laget en plass på sokkene hvor du kan bruke merkepenn. HURRA


Og når det gjelder merking av andre klær så har jeg tre tips på veien til dere: 

1)  Det er kjekt å navne hettene på regn - og vinterjakker også. Jeg har snakket med personale i noen barnehageer som fortalte at det oftest blir glemt. Vi glemmer at de er kneppet fast i jakker og dresser, slik at de skal falle av om barna henger seg fast i de. 
2) Krølltang er et kjekt hjelpemiddel når man skal feste merkelapper på støvler og sko. 
3) Bruk merkepenn for alt det er verdt. Det går så mye raksere. 


Pias verden, BabyverdenPolarn o pyret og mange andre har i disse dager laget en oversikt over hva barn trenger i løpet av et barnehageår. Ta en titt om du lurer på hva slags utstyr du bør merke med barnet ditt sitt navn :) Navnlapper.no,  selger navnlapper til å stryke eller klistre på ulike ting om dere er ute etter slikt. 

Dette er et ikke sponset innlegg, men jeg har lett etter eier til ulike gjenstander i mange år og jeg ønsker at utstyret jeg har til Petrus skal være hans til det er for lite, så jeg vet at et merke i plaggene kan være til god hjelp og tidsbesparende i barnehage og skole. Og for oss som foreldre der vi står og skal velge å ta med et par votter hjem blant 20 helt like. 

Petrine :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar