onsdag 12. februar 2014

Hvordan man kan lage en enkel løvekostyme



Det har vært karneval i Petrus sin barnehage. Han hadde to ønsker: Han ville enten være Sabeltann eller løve.  Vi har sjørøverutstyr i bøtter og spann, men vi manglet det vesentligste, - jakka og den store hatten til Sabeltann. Petrus og jeg ble enige om at han skulle være løve. 

Når sant skal sies så synes jeg det er morsomt å finne løsninger på hvordan vi kan møte podens ønsker uten å stikke i butikken for å kjøpe noe. Derfor sjekket jeg både garnbeholdningen min og klesskapet til Petrus. Jeg hadde et nøste sennepsgult Vamsegarn og en del rester i brun, sennepsgult og rødbrunt garn. Jeg tenkte at dette kunne bli en løvemanke og en hale. 



Jeg er ikke god på å lage oppskrifter. Jeg gjør litt som jeg kommer på underveis, men skal forsøke å forklare hvordan jeg gjorde det:

Øreklaffer:
Jeg la opp  6 masker på pinner nummer 7. 
Jeg strikket første pinne rett 
og på den neste så la jeg ut en maske i starten og på slutten av pinnen. 
Jeg fortsatte å strikke rett og legge ut på forannevte måte helt til jeg hadde 11 masker på pinnen. 
Jeg satte disse på en tråd.



Deretter laget jeg en helt lik lapp. 
Da begge disse var klare så satte jeg den ene øreklaffen på pinnen, før jeg la opp 15 masker
og satt på den andre øreklaffen. 
Mellom de to øreklaffene la jeg opp 10 masker. 
De 47 maskene strikket jeg i ti omganger før jeg begynte med fellingen: 
x strikk to sammen og fem masker rett x hele omgangen. 
Strikk 5 omganger rett
x strikk to sammen og fire masker rett x
Strikke 4 omganger rett 
x strikk to sammen og tre masker rett x 
Strikk 2 omganger rett 
x strikk to sammen og to masker rett x 
Strikk 2 omganger rett 
Da dett var gjort så trakk jeg de siste maskene sammen. 

Luen blir veldig løs, noe jeg ønsket fordi jeg skulle feste manken på den. 
Jeg klipte opp tråd i ca 8  - 10 cem lengder og festet de til luen ved hjelp av en heklenål. Jeg tok noen tråder og lot nåla dra midten av tråden gjennom maskene i lua. På den andre siden trakk jeg trådene gjennom løkka og dro trådendene til. Jeg gjorde dette fra yttersiden av lua, fordi det var der manken skulle synes. :)


Ørene strikket jeg på pinner nr 5.
Da la jeg opp 8 masker og strikket de i fire omganger,
før jeg la ut en maske til i hver side.
Jeg strikket til det var 18 riller og da tok jeg inn en maske i hver side,
slik at jeg sto igjen med 8 masker.
Stikket til det var tyve riller tilsammen.
Jeg brettet de på midten og sydde de sammen i siden før de ble motert på lua.


Fra pinterest.com 

Resten av påkledningen var en sennepsgul genser og rød ullbukse, På genseren var det festet en hale, som jeg hadde tvunnet av alle fargene i manken. Min karriere i barnehage har gitt meg god erfaring i ansiktsmaling. Da jeg plutselig var en tur på sykehus og da barnehagen ikke ville ha malte ansikt, så tegnet Petrinemannen en liten nese og noen værhår før Petrus kjempeglad dro i barnehagen. 




Det hører med til historien at han kvelden før selveste karnevalet kom Petrus med et nytt ønske. Han ville være krokodille. Jeg argumenterte med at vi ikke kunne skaffe kostyme til neste dag, hvorpå han svarte:
Mamma, du kan jo bare strikke det !
Det gjorde ikke mor :)

Petrine :)


2 kommentarer:

  1. Kjempeflott løvekostyme!!! Lene

    SvarSlett
  2. Superfin løve da! Og jeg er enig, et sted går grensen selv for sånne supermammaer - dagen før kan man ikke lage nye kostymer :-)

    SvarSlett