lørdag 14. juli 2012

Festningsbyen Gamle Fredrikstad

Brua over til Gamlebyen. Festningsbyen 


Vi er gode på å komme oss rundt, 
og vi får en eller flere turer til Gamlebyen i Fredrikstad 
hvert eneste år.

Miljøbilder 

Bydelen ble grunnlagt i 1567 
av kong Fredrik II. 
Og det som fasinerer meg mest 
er at den er formet som en stjerne. 
En citadel.. 
Akkurat som i København, på Ile de Re og 
mange andre steder i verden. 

Glimt fra ulike utsalg, blant anner fra Lp stedet til Petrinemannen

Den Petrinske familie liker seg i denne delen av Fredrikstad. 
De gamle trebygningene er godt bevarte og 
på lørdager så koser Petrinemannen seg på markedene der. 
Han er nemlig lidenskaplig samler av LP - er, 
og det er alltid vinyl å få kjøpt på disse markedene. 
Petrine og Petrus finner alltid andre ting å være opptatt av. 


Fra gatebildet 

Og når sant skal sies, 
så fant Petrinemannen en butikk 
som solgte LP, blader og bøker 
selv om det ikke var lørdag også... 

Petrine liker veldig godt bokser, til mannens fortvilelse.
Han stemte ikke på en ny og glad vaskebøtte heller.
Men Petrine falt :) 

Jeg må innom de ulike kunstnerene, 
som stiller ut kunst og selger sine produkter. 
OK, jeg må innom et par små butikker som 
selger litt diverse også. 
Den ene er " Du og jeg, mamma"
Der selges hyggelige barneklær, 
som Ugly Clothes, Småfolk og andre flotte ting. 
I min by er det bare kjedebutikker, 
og i lengden er det kjedelig. 
Derfor er det morsomt med ny inspirasjon. 
De har leker og andre ting der også, 
og jeg føler at jeg er på en litt gammeldags 
landhandel.


Den gamle delen av Fredrikstad er ypperlig å
dra på tur til,
også med barn.



Det er en flott lekeplass like ved byporten,
hvor det er husker, dumper og grøntområder.
Et steinkast unna holder geitene til.
Det er alltid en innertier.
Har man ønske om å kjøre båt,
kan man ta turen over
til Fredrikstad sentrum.
Det tar ikke lang tid,
så man kan med godt hell ta båten tur og retur.
Og barn liker å mate endene,
noe som i følge Petrinemannen er bannlyst.
Han har nok rett i at vi ødelegger økosystemet.


....
Men barna liker det, og endene blir nok mette.
Han stemmer mer for å løpe på "Vollane",
se på pausefiskene hos Nrk
og å spise Tapas hos Mormor.

Jeg har nevnt en brøkdel av hva du kan oppleve i den
stemningsfulle og rolige bydelen.
Det er en jungel av muligheter...

Petrine :)

Ps! Gamlebyen har en gammeldags telefonkiosk inntakt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar