onsdag 26. februar 2014

Onsdagsoppskrift : Gode boller og sterk kakao.


tine.no

Fastelavn er mit navn, 
boller vil jeg have. 
Om jeg ingen boller får, 
så lager jeg balade. 

Boller opp og boller ned 
og boller i min mave, 
om jeg ingen boller får så lager jeg balade. 

På søndag er det dagen før fasten. 
Det er dagen vi skal fetes opp og det gjøres blant annet med boller og krem. 
Danskene skal etter sigende ha en tradisjon hvor de går fra hus til hus og tigger etter boller, samtidig som de synger en sang som jeg ikke visste opphavet til da jeg lærte den videre i barnehagen. 

  I anledning fastelaven vil dagens oppskrift være en enkel bolleoppskrift, 
- den gir ca 60 boller

3 ts kardemumme
1,5 kilo hvetemel
3 dl sukker
2 pk gjær ( jeg bruker oftest tørrgjær)

Dette blandes sammen. 

Smelt deretter 250 gram smør og bland deretter i melk. 
Varm dette til 37 grader
og elt deigen sammen. 

Heves i 30 minutter, 
bakes ut til ca 60 boller

225  grader i ca 10 minutter. 




Undertegnede var ikke spesielt glad i søtt da hun var mindre, men jeg synes det var stas med kakao da jeg var liten. Som voksen er jeg fortsatt ikke så veldig glad i den søteste versonen, men jeg digger den med litt chilismak. derfor fyller jeg på med en oppskrift på det også: 

spicy kakao

4 dl melk
2 ss med honning
3 ss kakao
1 vaniljesatng
1 ts finsnittet chili

kutt chilien i strimler/ små biter. Del vanlijestangen og skrap ut frøene.
Rør ut kakaon i litt av melken,  fyl det i en kjele samnen med resten av indgrendiensene.
Spe melken og varm opp til kokepunktet. 

Bland deretter
2 ss maisenn


2 ss vann
som du jevner kakaoen med. 
LA det koke ca 1 minutt
Del deretter opp : 100 gram 70% kokesjokolade i biter. 
Rør om til den har smeltet. 
Sil kakaoen før du serverer den. 
Og husk: Kakao er best med krem! 

Petrine :) 

Hva er det som skjer når teksten pluteslig forandrer seg mens jeg skriver et innlegg?
Jeg får ikke byttet det tilbake heller. Her har det ikke vært noe klipp og lim, noe jeg gjorde for å huske noen spørsmål i det neste innlegget. Noen som vet? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar