tirsdag 9. juni 2015

Nei, hun er ikke en dårlig forelder!!



" Är jag en dårlig förälder? 
En sak har gnagt mig länge - jag har v¨rkligheten dårligt samvete for att vi inte har råd att resa med våra barn. Många i vårt umgänge har nyligen rest på antingen skid - eller solsemester. Jag vet att vi är bra föräldrar och vi forsøker att hitta på saker tillsammans som familj, men jeg vill också ge våra barn miljøbytte og upplevelser. Skåne på vintaren er ingen hit, precis. Hur tänker andre familj kring detta? Det måste vare flere som inte har råd låna pengar till att resa eller vad gör man? Och är jag en dårlig förälder? " 

Dette sitatet har jeg klipt ut det svenske bladet Mama. Det rørte meg fordi jeg ser at de absolutt ikke er dårlige foreldre selv om de ikke har råd til de store utskeielsene med hensyn til ferie. Jeg skulle ønske at vi kom dit at ferie var den tiden man hadde til å gjøre noe sammen med barna sine, uansett om det er på hjemmebane eller på den andre siden av jorden.  Jeg er jo grunnutdannet førskolelærer, og jeg har snakket med mange barn som har hatt drømmeferien et steinkast fra hjemmet fordi dagene er fylt med samhold, med felles opplevelser og med andre rutiner enn i hverdagen. Den samme bakgrunnen gjør at jeg vet at det ofte er vi foreldre som skaper rammene for hvordan barn oppfatter de valg vi har tatt. Jeg forstår at man er redd for at barna skal føle seg utenfor fordi man ikke har reist til månen og tilbake igjen, men jeg er helt sikker på at barn forholder seg til virkligheten på en helt ok måte om vi som foreldre legger frem ferieplanene som noe hyggelig vi skal gjøre sammen og ikke har fokus på at vi har ikke penger til å dra på ferie i år heller. For ferie er vel å ha fri sammen, er det ikke?

Dette har jeg tatt på stranden der vi bor og jeg er sikker på at Petrus koser seg 


Nå kan det høres ut som jeg mener at det ikke er sårt, ikke er vanskelig eller at det ikke spiller noen rolle om man har knappe økonomiske rammer, men jeg vet at selv en karamell koster penger. Jeg vet også at det er slitsomt å måtte snu på hver krone for å få det til å gå rundt. Jeg vet det! Jeg har faktisk ønsket meg mat til jul i en periode hvor jeg ikke hadde nok inntekt til å hanske med utgiftene mine. For meg var det en tidsbegrenset periode som lærte meg mye om hva en dårlig økonomi kan føre til av frustrasjon, av kreativitet, av fantasi og av geniale løsninger. Jeg lærte også at det kunne smake av maktesløshet og salt. Jeg takker for at jeg ikke lever under disse rammene nå, samtidig som jeg lærte at det finnes mange hyggelige ting å gjøre som ikke koster en krone. Jeg var ofte på biblioteket, på gratisdager på gallerier, ofte på sykkeltur, lærte at en ti - pakke med is var mer lønnsomt en å kjøpe en is i kiosken  og hvor mange posjoner med grøt man kunne få av en pose havregyn. Dessuten er statoilkoppen en genial oppfinnesle. Lærte selvfølgelig mye , mye mer enn det. Alikevel, eller kanskje derfor, har jeg et ønske om at vi setter fokus på hva vi kan finne på sammen på den tiden vi har fri. Kanskje ved å slå et slag for #hjemmeferien så kan vi trygge mammaen som jeg referer til i starten av innlegget med på at hun absolutt ikke er en dårlig mor, - for egenskapene som mor handler om sampill, evnen til å gi omsorg, evne til å ivareta barnas behov, glede, opplevelser og humor, - for å nevne noe. Skal vi knytte dette til ferie så handler det også om hva man gjør ut av de mulighetene man har.




I forkant av dette blogginnlegget så snakket jeg med en ung mor, som har tre barn under tre år. Hun er fortsatt under utdanning og pappaen til barna arbeider i et yrke som ikke ligger blant de høytlønnede. Jeg spurte om de hadde planer for ferien, noe de hadde. De hadde fått lånt en campingvogn en uke. Den ligger i kommunen der de bor, men den ligger på en plass hvor det alltid er mange andre barn å leke med, hvor det er mulighet til bading og fiske. De gledet seg over lånet og de gledet seg til turene de skulle ta rundt i nærmiljøet  og til  å være sammen med hverandre, ha tid til å gå på besøk til familie og venner og til å være på steder hvor barna har det gøy i resten av ferien. De understreket at målet var at barna skulle glede seg, le og ha det morsomt innenfor trygge rammer og at de ikke tenkte så mye på at de ikke skule reise langt avgårde. Jeg håper at vi alle kan ha fokus på at det handler om avveksling, om å ha det morsomt og om å nyte dagene. Jeg har også et ønske om at jeg kunne snakke med foreldre til eldre barn eller unge uten å høre at de unge føler seg utstøtt eller blir sett ned på om campingturen bare gikk til plenen utenfor huset. Der tenker jeg at vi voksne har en jobb å gjøre. Det som forelder, som barnehagepersonale, som ansatte på skole og som voksne som møter barn. Kanskje vi ikke skal vektlegge så sterkt hvor vi skal men hva vi skal gjøre sammen når vi snakker med barn om fri, ferie og opplevelser. Jeg har aldri tenkt at det er synd på barna her de gangene vi har valgt å være hjemme med kortreiste opplevelser, - så la oss gå i oss selv før vi snakker med barn om ferien, slik at ikke andre heller påfører dem en følelse av at deres fridager ikke holder mål når vi ferierer hjemme. La det bli slik at samfunnets forventninger og holdninger ikke fører til flere leserinnlegg som handler om at man ikke oppfyller foreldrerollen om man ikke har de beste økonomiske rammer. La foreldrerollen bli målt i relasjoner og gode hverdager, la meg være en god mamma når jeg spiser matpakka på trappa utenfor huset i stedet for en lunsj på stranda i Florida og la oss blande inn respekt og ydmykhet i setningene vi bruker til og om andre. Barn lærer av oss!


Nå kan det i løpet av de neste ukene virke som om jeg snakker med to tunger, da jeg på den ene side vil slå et slag for kortreiste opplevelser og på den annen side vil jeg faktisk dele ut opplevelser.  Jeg vil også dele ut billetter og sommeraktiviteter til noen av dere lesere. Men, det ene handler om å hva jeg står for og ønsker at andre skal står for, og det andre handler om å dele ut gleder. Jeg vil i tillegg vise til andre bloggere som setter fokus på det samme temaet og som også vil dele ut opplevelser.

Og i år så slår vi et slag for at også #hjemmeferie er innafor både i handlinger, holdninger, ord og tanker.

Petrine:)



1 kommentar:

  1. Vi har hatt hjemmeferie så og si hver eneste sommer siden vi fikk barn (har reist til besteforeldre i nord og sør), men har aldri følt meg som en dårlig forelder for det... Ja, det er kjipt å ikke ha råd til å reise til Syden eller Legoland eller hvor det måtte være, og ja, jeg synes det er ekstra kjipt når andre jeg kjenner reiser bort til både jul, påske, sommer-, vinter- og høstferie, men sånn er det bare.

    SvarSlett