onsdag 10. juni 2015

12 ting jeg skal gjøre i sommer



1) Lese Sommerboken av Tove Jannson
Jeg elsker å ligge i hengekøya mi å lese. Det er så avslappende det, - og "Sommerboka" bare må leses. Jeg har også Alfabethuset av Jussi Adler Olsen liggende, så den blir vel også slukt en sen sommerkveld.



2) Spise softis på brygga
Det hører sommeren til å kjøpe softis av de hyggelige damene på Mossesia kro, fergekroa, med nøttekrokan. Den skal nytes mens man går langs kanalen og ser på livet som mennesker og bter lager en solrik dag.



3) Spise hjemmerøkt, nytrukket makrell
Jeg må bare fortelle historien fra i fjor. Det var det året hvor alle trakk alt for mange makrell, de delte ut i hytt og vær fordi de ble revet med i iveren over at makrellen bet villig vekk. Hos oss, hvor Petrinemannen er en iverig fisker så fikk vi tre makrell. De fikk gutta en ei vietnamesisk dame som hadde trukket flere enn det hun trengte.  Men, uavhengig av hvem som hadde fått de opp av vannet så smakte de fortreffelig. Petrinemannen er kjempe god til å røyke fisken i den lille røykovnen vi har. Tro meg, det smaker himmelsk.



4) Ligge langflat på stranda her vi bor og nyte solen.
For meg er sommeren synonymt med å dra med solseng, solkrem, litt mat, vann og ei kanne kaffe på en av strendene her i byen. Aller mest så havner vi rett nedfor der vi bor, fordi det er lettvint. Det er også her jeg oftest treffer folk jeg kjenner fra barndommen og fra voksnelivet. Det er kost, det er alltid noen å leke med for Petrus og det er ingen skam å snu om det blir kjedelig, vindfult eller om noe annet spennende lokker.




5) Sitte på stranden under en solnedgang.
Det er så stille på stranda når solen går ned. De gangene jeg stikker ned for å suge inn de vakre bildene så er jeg ofte overlatt til meg selv og bølgeskvulpen. Et øyeblikksmeditasjon og hverdagsglede som det ofte er lett å glemme fordi solenedganger bokstavlig talt er dagligdags.



6) Fiske krabber med Petrus 



7) Spise nystekte rundstykker til frokost ute i sola. 
Jeg er så glad i nystekt gjærbakst, - og om sommeren så baker jeg ofte rundstykker som vi spiser til frokost eller som lunsj på stranden. Det er en tradisjon som jeg kommer til å ivareta i år også

8) Spise rabarbra med sukker. 
Jeg må bare smake en bit eller tre, det hører nemlig sommerminnene til



9) Sitte ute på terrassen til langt på natt
Det er så deilig med lyse sommerkvelder, - og jeg liker å sitte ute også på sene kvelder som blir til natt.

10) Spise ferske reker på brygga. 






11) Sove i hengekøya 




12) Spise jordbær 
Jeg har bursdag i sluttten av juni og det er en ting jeg alltid spiser masse av på bursdagen min og det er jordbær. Helst slik de er, men det er innafor å spise is eller fløte til også. Og skal jeg være riktig ærlig så spiser jeg nok norske jordbær nesten daglig i den norske sesongen.Nam. nam

Har du noen late planer?

Petrine



2 kommentarer:

  1. Åh du, nå er jo jeg en anelse hormonell om dagen...men jeg begynte nesten å grine av disse punktene, for de minnet meg på hvor mye jeg gleder meg til sommer(ferie)! Strandliv og krabbefiske og reker og makrell! (og bøker og sene utekvelder, men med en liten bebi fikser jo kveldene seg selv liksom..) Håper du får gjort alle disse fine tingene, flere ganger. :) klem fra ammetåkeland

    SvarSlett
  2. Fine, lett oppnåelige planer som er gode å lese om.

    Kjenner at jeg begynner å tenke over om jeg har en tilsvarende liste..

    SvarSlett