lørdag 10. november 2012

Besøk i hagen



Vi mater inn fugler, 
Vi har meiseboller og fuglefrø.
Og vi synes det er  gøy å titte på fuglene som kommer innom. 
11 åringen har til og med en fuglebok med fuglelyder. 
Den heter : "Fuglesang, 150 norske fugler, beskrivelse og lyder" fra Faktum forlag.
Den er et gavetips til barn, unge og voksne. 
Den gir oss en oversikt over hvilke fugler vi har på brettet. 

I dag fikk vi et fornemt besøk. 
Besøket har sin opprinnelse i Øst - Asia. 
Vi fikk besøk av en fugl 
Arten ble importert til Norge rundt 1870. 
Den er en hønsefugl og den flyr veldig sjelden. 




I hagen vår vandret en fasan. 
11 åringen løp opp etter boken med fuglelyder, 
og fasanen kom opp til terrassen der han sto, 
når han spilte av lyden. 
Så vi fikk tittet nøye på den. 
Før 11 åringen trykket på feil lyd, og da fløy fuglen. 
Det til tross for at den sjelden flyr.. 

Da fikk vi sett det også :) 

Petrine :) 

9 kommentarer:

  1. Så utrolig spennende! Vakker fugl.

    SvarSlett
  2. Wow! Det får man si var sjeldent besøk. Her er vi glade om vi ser en dompapp.... Hvor i all verden kom den fra og man kan jo undre hvor den skulle... For lever det slike vilt her i Norge?

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, de lever fritt i de sørligste fylkene i Norge, men bestanden synker visstnok. Det er jo ikke fugler som i utgangspunktet lever i vårt klima. Her ute vi bor, så er det en del langs jordene. Litt sjeldnere blandt biler og mennesker

      Slett
    2. Ja der kan du se hvor lite jeg vet om vårt eget land. Det lever fasaner her! Fasinerende. Tror jeg bør finne meg en naturfagbok og oppgradere meg litt gitt. Eir har jo tross alt begynt på skola og jeg vil jo ikke drive vranglære under lekselesningen...

      Slett
  3. Artig:) Og for en flott fugl, har ikke sett den før.
    Og så kjekt at dere både fikk "snakket" med den og tatt bilder da, tenker 11-åringen synes dette var stas:)

    Ha en god kveld,
    varm klem:)

    SvarSlett
  4. Hei søte deg,
    så herlig med en fasan på besøk!

    Takk for en fin lørdag i Stavanger :) Bra du kosa deg!

    Ønsker deg en nydelig helg, takk for at du titter innom og legger igjen de søteste ord! Du er underbar!
    klem Maia

    SvarSlett
  5. Ble så utrolig fasinert av den fasanen at jeg tok meg den frihet å linke inn til deg fra bloggen i dag jeg.. Ha en hyggelig kveld! Klem

    SvarSlett
  6. Så morsomt :) Fine bilder :-) Håper du har det bra <3 Klem fra Lene Emilie

    SvarSlett
  7. Oh, wow!

    Tenk å få en sånn en i hagen. hadde gjort dagen min, det altså! :)

    En fin søndag ønskes til dere :)

    SvarSlett