onsdag 21. november 2012

Meninger om mangt #2 For heldagsskole !



Alle har noe de brenner for ! 
Jeg brenner for mye! 
Jeg mener at vi skal ha ro til å glede oss over øyeblikkene. 
Jeg mener at barn ikke skal bli feite og late! 
Jeg mener at barn gradvis skal få ansvar og ta ansvar, alt etter alder. 
Jeg mener at barn skal ha tid og mulighet til å leke med andre barn! 
Hjemme! 
Jeg mener at barn skal vite hvor de bor, og at hjemmet skal være et godt sted å være! 
Jeg mener at lekser er et herk og ikke er til hjelp for noen! 
Jeg mener at man ikke skal organisere bort fritiden! 
Jeg mener vi hadde vært tjent med heldagskole!



Jeg har besøkt barnehager, hvor de har ulike fritidsaktiviter for barna i løpet av barnehagedagen. 
Det er medlemmer i  ulike foreninger som stiller opp og som har ansvaret for aktiviteten på barnehagen. Jeg har mang en gang tenkt at det hadde vært ideelt i skolen også. Jeg har lekt med tanken om at skoledagen blir lengre. På den måten så organiserer man bort SFO. 

Det heter seg at SFO er en del av barnas fritid. 
I kommunen hvor jeg bor så er prisen for barnpass før og etter skoletid dyrere enn et pedagogisk tilrettelagt barnehagetilbud. Mange velger bort tilbudet. Mine tanker med bakgrunn i det forannevnte er   at gjennom heldagsskole så kan alle få det samme tilbudet. 

Skole hele dagen! 
Og dagen kan slutte klokken 15.30

Jeg sier ikke at de skal ha undervisning hele dagen. Jeg har en tanke om noen timer undervisning, før man deltar på en fritidsaktivitet og avslutter med undervisning. Ettermiddag som kan tilbringes hjemme Sammen med venner eller familie. 
Uten lekser! 

Jeg liker ikke tanken på at om noen år så skal min lille gutt først være på skolen hele dagen, for så sette seg ned med lekser før man skysser han avgårde til en organisert aktivitet eller fem.
Jeg kan like at han vil drive med en idrett eller at han skaffer seg en hobby,
men jeg mener helt og holdet att rom for
avslapping
og lek er viktig.



Som voksen er man sliten når arbeidsdagen er slutt.
Jeg kan bare ta utgangspunkt i meg selv. Jeg har mest lyst til å slappe av med en god bok, jeg vil gå en tur, se en film eller slappe av med venner og familie. I alle fall så har jeg ikke lyst til at det skal være noe som styrer fritiden min. Jeg vil ikke at sjefen min gir meg en plan over hva han forventer at jeg skal gjøre etter arbeidstid fra uke til uke.

Jeg er avhengig av å slappe av,
jeg er avhenging av tid for meg selv
og jeg er avhengig av at jeg har tid til å gjøre de tingene jeg trives
med fordi det er det jeg har lyst til akkurat da.

Det er slik jeg henter ny energi og kan oppleve at jeg duger, om dagen har vært tverr. 
Jeg kan tenke meg at barna har det samme behovet. 
Derfor tenker jeg at en del barn er i overkant aktive og slitne. 
Jeg tenker at foreldre blir i overkant stressa over alt de skal rekke i løpet av noen få ettermiddagstimer. 
Jeg tror at mange familier hadde vært tjent med færre organiserte aktiviter 

Barna i dagens blir tyngre!
Langt ned i barnealder finner vi overvektige barn, men dårlig kondisjon og liten utholdenhet.
Hadde man hatt aktiviteter midt på skoledagen, så ville alle barn fått beveget seg,
de ville bli mer opplagte til neste økt
og de ville kanskje finne en aktivitet de trives med.



Jeg ser at det kan bli vanskelig å organisere,
men jeg husker at det var ungdom som instruerte meg i turn og i orientering, da jeg var liten.
Kanskje eldre kan ha ansvar for yngre barns aktivitet? 
( For at det skal være gjennomførbart, så må nok noen tenke litt mer seriøst gjennom forslaget. Og dette er på ingen måte et politisk innslag) 
Om man hadde klart å organisere fritidsaktiviteter inn i skoledagen,
så hadde jo barn og unge hatt en arena for å skape vennskap på hjemmebane.
Da ville tidsklemma kanskje kunne bli litt løsere opp i noen familier.
Mer fritid på ettermiddager og kvelder kunne bli frigjort.



De som følger bloggen min vet at jeg synes lek er viktig!
Jeg mener at leken i seg selv er med på å fremme utvikling, glede og sosialt samspill.
Og slik mange nå organiserer barnas dag, så velger vi bort dett viktige spontane samspillet!
Vi velger bort barna fra lekeplassene
og fra den roen man trenger for å bli kreativ. 

Jeg kjenner at jeg på den ene side ikke vil være til hinder
for at min lille pode skal få lov til å sparke fotball eller å danse ballett,
mens jeg på den andre siden har lyst til at han skal få ro og rom til en fritid,
som fremmer lek og samspill med venner.
Uten at det blir styrt av klokka og av meg. 

Er det bare jeg som leker med tanke rom andre måter å organisere livet på ?

Er det bare jeg som tenker at det ikke er rom for å vokse opp i dagens samfunn,
da vi heller drar barna avgårde ?

Er det bare jeg som tenker at vi klager over tidsklemma,
samtidig som jeg har tanker om at jeg er med på å skape den?

Er min foreldrerolle mer vellykket
om jeg skysser mitt barn fra speidern til svømming enn om jeg lar være ?

Jeg bare undrer !

Petrine :) 


5 kommentarer:

  1. Mye fornuftige ord her.
    jeg går nok for bling bling
    KLem
    Liza

    SvarSlett
  2. Tommel opp:) Elsker bloggen din og er enig i det meste du skriver. Gleder meg til neste innlegg.
    Camilla.O

    SvarSlett
  3. Amen!
    Kunne ikke sagt meg mer enig.
    Siw

    SvarSlett
  4. Er også for heldagsskole. Mest fordi alle da får lik hjelp. mange foreldre klarer ikke hjelpe barna sine med lekser når de kommer i 6-7 klasse og flere foreldre tenker at lekser er ungenes eget ansvar... har selv opplevd dette der jeg jobber. er barne og ungdomsarbeider.

    SvarSlett
  5. Så enig med deg!

    SvarSlett