tirsdag 13. november 2012

Meninger om mangt # 1 : Nei til lekser



Jeg liker ikke lekser! 
Jeg heier på utvikling og glede! 
Jeg synes en skoledag er en arbeidsdag! 
Barna jobber med det de kan og ikke kan. 
Og det holder for den dagen ! 

Jeg har en tro på at alle trenger å oppleve mestring og at alle må få mulighet til å holde på med aktiviteter de trives med og får til i løpet av en dag. Om det er det de har lyst til.  Arenaen for det man er god på behøver ikke å ligge på skolens tomt. Kanskje den  ligger ved tegnebordet hjemme, på fotballbanen eller ved pianoet. Hva vet jeg? 
Jeg vet bare at jeg synes at alle skal ha fri etter at skoledagen er endt, slik at man kan få noen fritimer daglig. 

Jeg liker ikke lekser! 
Det er slik at man ikke kan bli enda bedre på noe man ikke kan. Man må nemlig lære det først og deretter kan man trene seg bedre. Det er mange barn og unge som ikke får tilegnet seg kunnskapen de skal få i løpet av skoledagen. Det er de som ikke kommer gjennom lekseplanen i løpet av uka, og som får forstreket nederlagsfølelsen gjennom leksene. Får de det ikke til på skolen, så får de det ikke til hjemme. Det er min påstand. 
Jeg vet om mange familier som bruker mange timer på lekselesing med barna. ( og som har fått beskjed om å trene mer, til tross for at de kanskje har brukt tre og fire timer på å mase, dytte, belønne, lese høyt og fortvile )  De har barn som ikke klarer å prestere det som forventes. Verken foreldre eller barn vil finne trylleformelen der elevene blir truet til å gjøre mer av det de ikke kan på hjemmebane. Foreldrene blir slitne, elevene blir slitne og alle vil føle tap og nederlag. De barna som sliter seg sakte gjennom en skoledag trenger den samme fritiden og muligheten til å fylle ettermiddag og kveld på samme måte som de som er ferdig med leksearket før det blir levert ut. Det er jo noen som rett og slett har talent på å tilgne seg skolerelatert kunnskap. 

Jeg liker ikke lekser! 
Nok en påstand fra meg : Det er mange måter å tilegne seg kunnskap på. 
Det er mange veier til Rom, og lekser kan være en blindvei!
Kompetanse kan økes gjennom mange ulike erfaringer, 
og ikke nødvendigvis gjennom en begrenset og spesifisert oppgave. 
Plikt er ikke alltid lystbetont, 
og fremmer derigjennom ikke alltid motivasjon. 

Jeg liker ikke lekser! 
Jeg sier ikke at man ikke kan trene på det man nettopp har lært eller jobbe med stoffet. 
Jeg nekter ikke for at øvelse gjør mester. 
( om lyst og kompetanse ligger i bunn ) 
Jeg sier ganske enkelt at jeg ikke liker lekser! 


Om noen lurer så arbeider jeg som lærer ! 
og , nei jeg slet ikke med leksene mine. 
Jeg liker dem bare ikke ! 

Petrine :) 

6 kommentarer:

  1. Så bra innlegg. Delte det få Facebook jeg.

    SvarSlett
  2. ......og havnet i en stor diskusjon.. Synd den ikke kom i komentarfeltet ditt slik at vi kunne være to mot verden :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Opps, he, he det regnet jeg med.
      På statestikken ser det ikke ut som det er mange som har lest innlegget ...

      Det en sannhet i norsk skole at vi skal ha lekser ...
      og jeg synes slike sannheter skal løftes frem :) Lekser har vært i skolen siden tidens morgen, og er en del av institusjonen skole. Men har det noe for seg?

      Ingen som har skrevet en kommentar her ...
      men diskusjoner er viktige for å tenke gjennom hva vi har og hva hensikten er.
      En onkel av meg sa en gang: "om du ønsker flere argumenter, så lat som du har motsatt mening enn den du har i en diskusjon! Du vil da utvide horisonten !

      Og ja da er det vi to mot verden ... eller jeg vet om mange som har det samme standpunktet som meg :)

      Slett
  3. Bra innlegg! Eg er einig i at for mange blir leksene desverre bare nederlag og frustrasjon. Intensjonane med lekser er for så vidt god, men realiteten er at det er eit fåtall som får noko ut av leksene. Desverre er det nok også slik at den enkelte elev ikkje får tilpassa lekser, men lekser tilpassa "gjennomsnittseleven" (kva nå enn det måtte vere?) Reknar med at du fekk med deg det som nyleg var i nyhetene om at få gutar har utbytte av leksene?
    Sidan vi likar å kalle skolen vår for enhetsskolen så vil eg sei at lekser er med på å gjere det motsatte. Forskjellane aukar mellom dei som mestrer og de som ikkje gjer det, og dei som har føresette som kan hjelpe dei med leksene og dei som ikkje har det.

    SvarSlett
    Svar
    1. takk, jeg hadde ikke fått med meg nyhetene om at få gutter har utbytte av leksene, men jeg vil tro at det også er jenter som ikke er tjent med de. ..

      Slett