mandag 26. november 2012

Pengemandel, - inndirekte min favoritt




Mayaindianerne skal etter sigende ha brukt kakaobønnen som byttemiddel. 
De brukte mandelen slik vi bruker penger, og det var hos indianerfolket i Mexico man først fant bevis på at kakaobønnen ble dyrket aktivt. 

Kakaobønna ble kalt Pengemandelen...

Kakaobønnen ble ristet, knust og brukt til å lage brygg på. 
Drikken skal ha vært bitter, derfor likte ikke Christoffer Colombu den. 
Hernando Cortes tok den med seg til europa i den tro at han kunne bli rik. 
Dermed kom bønnene til Europa, og i Spania tilsatt de sukker til kakaoen, og 
etterhvert smaksatt de med vanilje og kanel. 

De første sjokoladefabrikkene startet også i Spania, 
PÅ 1800 - tallet oppsto sjokoladen slik som vi kjenner den i dag. 
Men, 
hvordan er dagens sjokolade? 

Jeg har i alle år satt Freia melkesjokolade på toppen av pallen, 
men på lørdag var jeg på bloggtreff... 
også i sjokoladens navn... 

Bildet er fra Dragelade sin hjemmeside 

En hyggelig dame kom.
 Hun hadde sjokoladesmakekurs for oss. 
Vi fikk en fabrikkfremstilt sjokolade, 
og deretter håndlaget sjokolade fra Dragelade

Synd men sant, 
min tidligere favoritt sank ned på resultatlista over de ti beste sjokoladene.
Etter en prøvesmaking av den håndlagde utgaven, 
så smakte Freia rett og slett sukker. .. 

Hvor ble sjokoladesmaken av ? 

Det ble trukket et abbonement på sjokolade på bloggtreffet, 
og seriøst akkurat da håpet jeg på vinnerlykke. 
En annen heldig blogger vil i løpet av det neste året få tilsendt, 
eller levert på døren, 
den beste sjokoladen. 
Min favoritt hadde chili som smakstilsetning. 



Det eneste godteriet jeg liker er sjokolade, 
men jeg liker det til gangs... 
og derfor var jeg lykkelig over at det også fulgte sjokolade med i goodiebagene. 



Den ene sjokoladen var Taza sjokolade, 
som skal være laget tradisjonelt på gammel metode i Mexico, 
steinmalt, ikke varmebehandlet og økologisk. 

Den andre er en sjokolade fra Divine, som visstnok er Fairtrade på sitt beste. 
Jeg har enda ikke smakt på sjokoladene, 
men jeg gleder jeg... 

Og jeg lurer på om jeg må unne meg et sjokolade abbonement. 

Mer om bloggtreffet kommer senere :) 
men kvelden var hyggelig fordi Liza og Janne hadde gjort en god jobb !!

Har du en sjokoladefavoritt? 

Petrine :) 

5 kommentarer:

  1. Et sjokoladeabonnement hadde ikke vært å forakte:D

    Jeg har to klare favoritter blant "butikksjokoladene" og det er Troika og Mokkatrøffel. Det går mest i den mørke sjokoladen hos meg:) Men etter å ha smakt sjokolade fra spesialbutikker så er jeg helt enig med deg, det koster litt mer men jammen smaker det mer også:)

    Ha en fin kveld,
    god klem:)

    SvarSlett
  2. Så flott innlegg, sjokolade er jo så innmari godt...sukk...:)) Synes den hvite sjokoladekulen med ferskenfyll (?) inni, var sååå god, men jaggu er de mektige:) Siste sjokoladekulen klarte jeg ikke spise hele av.. ;)
    Takker for megakoselig lørdag, gleder meg til neste gang!:)


    God klem:)

    SvarSlett
  3. MMMhh. fikk vann i munnen nå! Så fint innlegg. Måtte løpe bort i skapet og finne meg en sjokoladebit, jeg ble så frista :/

    SvarSlett
  4. Hei Petrine, da jeg jobbet i kafe for en stund siden solgte vi sjokolade med chili. Enig med deg - kjempegode! Og mørk sjokolade smaker virkelig sjokolade og litt sunnere, he, he.. Bildene mine, tro det eller ei, er fra møllebyen :). Jeg bor også i Moss ;) Så hyggelig at bloggere fra Moss treffer hverandre :) Ha en fin kveld!

    mvh Beate

    SvarSlett
  5. Flott innlegg om sjokoladen..
    Mannen her i huset har faktisk spist om det meste som var igjen av rester.. ( var jo bygaven, he, he) Bare så jeg ikke glemmer det - trivelig at du ville delta i min lille give away...

    Skikkelig trivelig å få treffe deg lørdag.
    Klem MAri Johanne

    SvarSlett