mandag 21. september 2015

Høstgleder, - 14 ting jeg skal gjøre i høst



Jeg har enda litt sommfølelse. Jeg bader forsatt i fjorden, jeg går barbent i skoene og jeg går fortsatt uten ytterjakke. Kalenderen, de litt kortere kveldene og morgendisen over jordene forteller meg at sommeren er i ferd med å gå over til høst. Til den mest fargerike årstiden, - og jeg har små planer for hva jeg skal gjøre i tiden fremover,

1) Jeg skal strikke ferdig Mariusgenseren min. 
Genseren er faktisk nesten ferdig, men prosjektet braklandet da varmen og arbeidsdagene ga plass til planlegging, møte med elever og mer uteliv. Men, som sagt, - den genseren i grått og sennepsgult skal ferdigstilles

2) Jeg skal drikke store kopper med te
Jeg er totalt avhengig av den første koppen med kaffe hver dag. Men, etter det så kan jeg drasse på den samme koppen med kaffe resten av dagen, - og på ettermiddags og kveldstid, det vil si den tiden etter jobb så er det te jeg liker best. Da jeg var yngre så var det hverdagsfest hver gang jeg fikk nybaktbrød med brunost servert sammen med en kopp te. Den kombinasjonen smaker barndom enda.


3) Jeg skal fotografere høyballer og høstfarger. 
Hver morgen når jeg kjører på vei til jobb så ser jeg et jorde med høyballer, - og hver morgen så tenker jeg at disse har jeg lyst til å fotografere. Hver ettermiddag/kveld har jeg glemt det. Men, jeg skal få det gjort altså. Også det å fotografere fargene denne høsten, for det er jo fasinerande hvilket fargespekter det blir når klorofyllet forsvinner fra bladene.

4) Lage kanelboller med Petrus
Petrus mente det var alt for lenge siden vi hadde laget kanelboller. Ferske, gode, luftige kanelboller!! Han satt det nok litt mindre i sammenheng med at vi faktisk ikke har hatt kjøkken på noen måneder enn jeg gjorde. Men, nå mangler vi bare møbler, et par skapdører og noen fliser før det er ferdig. Så kanelboller skal det bli, - og gjerne litt annet også.

5) Lage julegaver 
Jeg har jo som mål å strikke ferdig genseren min, - kanskje jeg kan klare å strikke noen små gaver til folk jeg setter pris på også? Jeg tror ikke jeg skal sette meg noen hårete mål, men noen småting burde være mulig å hanskes med.


6 Jeg skal fortsette å bade i en kaldere Oslofjord
Jeg holder badingen ved like. Det er fordi jeg elsker og bade, men også fordi jeg er utfordret av ei venninne til å bade vinteren igjennom. Vi får se da. Foreløbig er det 16 grader i vannet og ehlt levlig, men når det nærmer seg frysepunktet så får vi se om den mentale motivasjonen holder. Kanskje, kanskje ikke.

7 Drikke kakao med krem 
Kakao er ensbetydende med en knuselig brun Thermos fra 70 - tallet. Den representerer turer i skog og mark, den smaker matpakke en vinterdag og den er ensbetydende med belønning etter en lang og kald dag ute. Jeg drikker sjokoladedrikken sjelden nå, men når jeg skal drikke kakao så lages den på kokesjokolade og servers med krem. Hver gang.


8) Sitte i sofakroken med en god bok. 
Akkurat nå har jeg ingen bok på gang, men jeg har en jeg skal starte på. Når den er lest så er jeg tom for lesestoff, så lesetips mottas med takk.


9) Gjerne se en skikkelig feel good film i den tidligere nevnte sofakroken. 
Det er meget sjelden jeg setter meg ned for å se en fim. Det stedet hvor jeg synker tilbake i stolen og kobler ut alt jeg burde og skulle er på kino. Så jeg er nok en av de som synes film er best på kino, - men jeg kan kose meg her hjemme også om jeg bare har ro nok til å komme inn i handlingen. Om du har en film å forelså, så gjør gjerne det. En film som tilsier at jeg bare kan lene meg tilbake og bli underholdt.


10) Fortsette å løpe
Jeg har endelig kommet godt i gang med løpingen igjen. Jeg har ikke kommet dit hvor jeg svever avgårde og tankene forsvinner, men jeg har fått til en rutine som får meg ut minst tre ganger i uken. Den rutinen skal jeg forsøke å få til en vane. Jeg vet at jeg opplever løping som meditasjon når jeg har kondis og styrke.

11) Bake eplakake
Det Petrinske hjemmet er ikke overfylt av kaker på fat eller fryseboks. Men, hver høst så er det en kake som må lages. Det er rett og slett eplekake og den serveres med krem. Jeg lager en enkel variant, - og har et stort hell med å lage en variant i langpanne. Den pleier å bli saftig og god og det blir nok til å legge

12) Spise får - i - kål og grønnsakssuppe
Nå er det slik at vi har spist får - i kål allerede, - og jeg har et slikt forhold til den retten, - og det er at jeg lager den en gang hver høst. Det innebærer ikke at vi spiser det bare en gang, - for vi kan få det servert hos andre også :)
Grønnsakssuppe, derimot, det spiser jeg gjerne igjen og igjen.

13) Bade med Petrus
Petrus er glad i å bade og i fjor gikk han på svømmekurs. Nå er han så trygg i vannet og jeg er trygg på hva han mestrer og derfor har vi byttet ut kurset med et klippekort i en varmtvannshall i byen vår. Dit skal vi gå med jevne mellomrom, - slik at jeg får musklene mine ned i hvilemodus, han får lekt seg i vannet og vi får en hyggelig start på dagen.

14) Prøve å få til en endring på bloggen som jeg leker meg med i hodet, - men den innebærer flere aktører enn meg. 
Jeg har en tanke om å få satt tema barn inn i et annet system enn jeg har hatt tidligere, men jeg har ikke fått organisert det slik jeg har planer om. Men, plutselig så sitter jeg her med løsningen og da skal jeg dele det med dere.

14) Gå på kino 
Petrus har et ønske om å se både Karsten og Petra på safari og den nye Knutsen og Ludvigsen filmen, - og det skal vi nok få til. Jeg har planer om å få sett Pøbel, Bølgen og noen andre filmer. Og kinoen i byen vår er super flott.



Dette skal bli en god og glad høst :)

Har du noen planer, store eller små?

Petrine




4 kommentarer:

  1. Fine planer!

    Du spør om boktips, mitt er "Nød Hjelp" av B. Miree Abrahamsen, google så finner du ut mer. Det er en utrolig drivende, spennende og aktuell roman!

    Hmm.. jeg skulle kanskje lage en sånn liste selv..

    God mandagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Boktipset er notert. Har tenkt oss å biblioteket i ferien, - og da skal jeg forøke å få lånt den. Tusen takk !

      Slett
  2. "Et helt halvt år" likte jeg. Ble også inspirert, kanskje jeg skulle satt meg noen mål for høsten? Takk for hyggelig møte forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Et helt, halvt år leste jeg på svensk før den kom til Norge. Nå vet jeg at oppfølgeren er gitt ut, - så kanskje det må bli den. Men, boken som het Tiden etter deg på svensk var fin. Det var lett å lese deg :)

      Slett