fredag 18. september 2015

Lukten av gode minner og pærepai





Da jeg ryddet på plass ting på kjøkkenet så falt det ut en liten papirlapp. Den var fra tidne før jeg hadde gule lapper. Den var hvit, den var slitt i kantene og den inneholdt en oppskrift på en pærepai. Første gang jeg smakte den var på en gård i Indre Østfold, hvor jeg var på et arbeidsseminar. innholdet på seminaret er enten glemt eller blitt en del av min yrkeskompetanse, - det skal være uvisst, men stemningen rundt bordet, omgivelsene i rommet, lukten av vår og smaken av pai har jeg klare bilder på. Det er snodig det der med lukt, musikk og smak knyttet til minner. Gode opplevelser lagres med hele spekteret hos meg.




Jeg husker spesielt en gang jeg var tilbake på Bali. jeg var der sammen med det samme reisefølget som jeg hadde en tidligere gang dit. Vi var på det samme hotellet, vi vasket hender på det samme toalettet og så på hverandre og sa i kor: Det lukter Bali og jeg kjente forventning og glede boble opp i kroppen. Jeg hadde jo gode preferanser fra forrige tur som umiddelbart ble knyttet til denne særegne og gode lukten av et hotell på Bali.

 Det var nok en slik opplevelse en femåring hadde da hun kom ut på trappen en tidlig dag i oktober også. Hun så på meg, trakk inn pusten og konstaterte at det luktet høst og snart vinter. Det var klart, det var kjølig og det skar litt kjølig i nesa. I alle de år etter på så kjenner også jeg når det lukter "snart vinter"! Men, det var verken lukten av Bali eller av høst jeg egentlig skulle skrive om. Det var om den pærepaien. Den paien som vi fikk servert litt lunken til dessert, - med is til. Det smakte himmelsk da og har smakt gode opplevelser i ettertid.

via


Om du har lyst på oppskriften så kan du få den av meg nå 

Selv paien lager du av¨
125 gr smør 
125 sukker 
- som røres hvitt. 
I dette blander du 
1 ts bakepulver og 
200 gram hvetemel. 

Kna det sammen og la deigen hvile en stund i kjøleskapet. 
Deretter kjevler du den ut til en tynn leiv som blir lagt i en paiform. 

Fyll
Fordel i pakke vanlijekrem  (0.5liter) 
1 boks hermetiske pærer, deles i båter og de legges oppe på kremen
Strø over litt kanel og hakkede mandler

Stekes på 175 grader i 40 minutter

Lykke til ! 

Petrine :)

1 kommentar:

  1. Hvorfor skriver så mange om mat for tiden? Jeg blir så sulten!

    Jeg tror høsten er mattid for mange av oss. det er så mye deilig sesongmat nå i september og oktober. Sjøl skal jeg ha lammekjøttboller i morgen.

    Paien høres nydelig ut!
    Kjenner igjen det med å assosiere opplevelser med musikk, lukt og synsinntrykk.

    Ønsker deg en god kommende uke!

    SvarSlett