tirsdag 22. september 2015

Du store alpakka

via


Da jeg vokste opp så hørte jeg på barnetimen hver lørdag, - og der var det hørespill. Noen av de har jeg faktisk på lydbok, og de om Stompa er en av dem.


 #Nostalgi 

Dette er en relativt ny Lama


Det var i hørespillene fra Langåsen pensjonatskole at jeg høre uttrykket : "Du store alpakka" for første gang. Da visste jeg ikke hva alpakka var, annet enn det var det sterkeste uttrykket som lektor Tørdal brukte.  Interessen for strikking har lært meg at dyrene bærer rundt på en ul som gir et mykt og varmt garn.  

Alpakka 


Dagens besøk på Alpakka Enghaugen har fått meg til å smelte for disse morsomme og nysgjerrige dyrene. De dyrene som skaffer oss den fineste ulla, som er mest vanlig i Sør Amerika og som er fredelige og stille. De breker ikke og de rauter ikke, men de titter på oss med et spørrende blikk. 



Jeg har kjørt forbi oppkjørselen til gården hver dag i flere år. Lite har jeg vist at det gjemmes en liten perle av en gård med butikk, med restaurerte bygg, med hester og med en hyggelig turplass. I dag ble vi godt mottatt av vertskapet på gården, vi fikk hils på og høre om dyrene og grille på bålet. Jeg lærte også at det er fritt frem å besøke gården den siste søndagen hver måned. Det vil si at det er mulig å dra på besøk førstkommende søndag. Jeg skal ta med meg poden en søndag på denne siden av jul. Det blir nok ikke denne helgen, da har vi nemlig andre planer. Men, jeg kommer helt sikkert tilbake. 

Dette bildet har en elev tatt 


Avkjørselen til gården finner du om du kjører Solliveien. Den veien der du tar inn fra E6 ved shellstasjonen før "Eidebakkene", der et sted mellom Råde og Sarpsborg. Det er skiltet så om du finner Solliveien, så finner du også Alpakka Enghaugen. 

Og ønsker noen av dere å høre historier fra Langåsen pensjonat så finner du podcaster hos Nrk her 

Ha en god og glad fortsettelse på kvelden. Nå skal jeg straks se på #mobilfotografene

Og by the way: Lamaer og alpakkaer er utsatt for et dårlig og usant rykte, de spytter ikke særlig mye. Om de ikke er gretne, gamle damer som "krangler" om mat og posisjon.


Petrine

Vil du se flere glimt fra dagens tur så finner du det  på snapchat eler instagram @petrusogpetrine 

4 kommentarer:

  1. Å du store alpakka! Dit burde vi ta oss en tur!! Haha de er så kule! Men du.. det har jeg tenkt på.. kanskje du vet det, hva er forskjellen mellom alpakka og lama? ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det lærte jeg faktisk i går. Lama er mye større, høyreist, høyere hals og mer høyreist hale. Ørene er ulike og lamaen ligner på en måte en elegant fotomodell med ridebuksre på, slike du tar uten på bena. Pelsen dekker nemlig ikke bena bak. Ulla er heller ikke like brukbar til garn. Alpakkaene har mer hengerumpe, lavere hals og pelskledd over det hele. De er også mye lavere... så forskjellen er faktisk ganske stor, - litt som modellen og arbeiderne på et vis :)

      Slett
  2. Ser veldig koselig ut, burde definitivt tatt oss en tur ser jeg!

    SvarSlett