tirsdag 15. september 2015

Stress less !! - slapp av !





Den første tiden i skoleåret kan kreve sin kvinne, i alle fall for meg. Det er da jeg skal bli kjent med en gjeng enkeltindivider og legge forholdene til rette slik at de har det kjekt sammen i gruppe. Helst en gruppe med læringsutbytte og med eksamen med mål (om ikke så alt for mange dagene).

Høsten er også et tidspunkt hvor jeg definerer mål i livet mitt. Det er akkurat som det å starte et skoleår er starten på alle andre ting også. Det er nå jeg har startet opp igjen med løpingen, det er nå jeg tenker at jeg skal rekke å strikke genser, bukser og gaver, det er nå jeg tenker på å bli flinkere til å blogge, til å besøke venner og til alt annet som er verdt å gjøre. Så, sukk, det går litt over stokk og stein normalt i september.  Kombinerer jeg det med den store gleden det er å kunne innrede hjemmet sitt igjen, så løper tiden først og jeg etter. Det til tross for at vi ikke skal følge opp tusen fritidsaktiviteter. Så, jeg tenker med gru på noen år frem i tid...



I dag så jeg meg nødt til å skrive opp en liste over ting jeg kan gjøre når jeg føler at stresset tar overhånd. Jeg deler den  gjerne med dere:


  1. Løpe en tur. For meg er løping det optimale hjerneklysteret, tankene sklir vekk. 
  2. Sette på favorittmusikken. Legg deg ned og lytt aktivt til den en liten stund, eller dans!! 
  3. Len deg tilbake og konsentrer deg om pusten. Det hjelper, tro meg
  4. Ta en økt yoga. Det er avslappende, slitsomt. I alle fall for meg med tildels korte muskler. 
  5. Les en bok. Lukk alt annet ute, - og bestem deg for hvor lenge du skal sitte. Jeg kan bli tatt av tankene når jeg leser og det er jo ikke meningen. Målet er jo å komme inn i bokas historie 
  6. Dagdrøm, - for meg fungerer det å sette fokus mot det jeg ønsker, fokus på en sommerdag på stranden, en interiørgjennomgang av hjemmet, en smak av høst og alt annet som jeg kan drømme om- Hva med smaken av en kopp kakao med krem? 
  7. Se på bilder og husk glade øyeblikk. Snakke om minnene
  8. Besøke venner
  9. Ta et langt, varmt bad, - gjerne med favorittmusikken i rommet
  10. Be om hjelp om det renner over.  Her har jeg en jobb å gjøre selv. Jeg tøyer stirkken mer enn langt og selv da kan det være at jeg ikke ber om hjelp...
  11. Sett på en avspenningsøvelse, - jeg har noen Mp3 filer som jeg gjerne bruker, men det finnes en flust av muligheter på apper, youtube, cder og lignende. 
  12. Gå en tur, - ta med hunden 
  13. Slapp av med hunden på fanget. Det sies at kjæledyr senker blodtrykket og hjerterytmen. 
  14. Fotografer! , - jeg har et ønske om å fotografere mer, gjerne i naturen, men jeg er ikke flink til å sette av tid til det. Jeg glemmer alt ennet enn det jeg leter etter gjennom linsa, så for meg er å bruke kamera nedstressende. 
  15. Sitte i naturen og observere. Jeg liker veldig godt å se på bølgene, - kanskje også fordi de lager en beroligende lyd? Den lyden lytter jeg på når jeg ikke får sove også. Skvulpet er søvndyssende på en måte. 
  16. Bake gjærbakst, - man må både vente og forholde seg til deigen. Belønningen etterpå er jo også smaksfull
  17. Ta en høneblund, - hjernen trenger en liten pause i ny og ne
  18. Massasje, - på jobben har vi en massasjestol som jeg var flittig bruker av en tid. Jeg hadde med meg favorittmusikken min og lente meg tilbake for et kvarters tid. 
  19. Se en film som får deg i godt humør
  20. Lytt til en humoristisk podcast 
  21. Gå på kafe alene, - observer folket, skriv rablerier eller les avisa. Forandring fryder.



Hva gjør du når du trenger å stresse ned? 

Petrine :) 

5 kommentarer:

  1. Så fin liste! Skal jammen lage meg én slik liste jeg også☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg absolutt at du skal gjøre, også fordi man kommer på alt man liker å gjøre :)

      Slett
  2. Så fin liste! Skal jammen lage meg én slik liste jeg også☺

    SvarSlett
  3. Jeg tar på meg skikkelig tøy og går ut i naturen. Jeg legger meg på senga med lydbok. Ganske kort liste, egentlig...

    SvarSlett
    Svar
    1. så deilig at du har en kort og grei liste :) jeg trenger variasjon ut fra hvor jeg er, hva som passer ut fra humør og de som er rundt meg :) Men det å komme ut i naturen, det å være i bevegelse er alltid bra.

      Jeg kommer på søndag jeg også, kanskje vi sees :) KLem

      Slett