tirsdag 1. september 2015

Nybegynner og skilpadder



Noen ganger kommer løsningene rekende på ei fjøl, - og i går så ble min til stadige plan om å løpe satt ut i livet. Det var en facebookstatus som fikk meg over dørstokkmila og inn i treningsklærne. Statusen var  knyttet til en link, - om ei løpegruppe for nybegynnere og skilpadder, og den lød "Bli med da vel!" Og det gjorde jeg.


Løpegruppa er et skikkelig lavterskel tilbud og det tar mål av seg å starte i det små. Det var lagt opp til en drøyt fem kilometer lang løype. Tanken bak var at vi skulle starte med fem hundre meters gange, deretter løpe 500 meter og vi skulle gjenta dette til vi var i mål. 5 strekk med løping og 5 strekk med gange.



Jeg må si at jeg gruet meg litt før vi startet. Ikke har jeg løpt på lenge, det var enda lenger siden jeg forsøkte å holde andres tempo og jeg lurte på om jeg holdt fem kilometer. En ting er å gå tur sammen med en 5 åring og en hund, eller å løpe alene hvor pauser en annen ting er å være sammen med en gjeng som sikkert har løpt mye, mye mer enn meg. Sommerfugler i magen til tross, jeg stilte med ei venninne. Og jeg trivdes, kjente på gleden over å være i gang igjen og faktisk også på mestringfølelsen. Det geniale var at tempoet ikke var høyt og at man på forhånd hadde definert lengden på intervaller, - lange nok til å kjenne pulsen stige og lange nok til å roe den igjen før neste strekk. Da jeg kom hjem så må jeg innrømme at jeg var strålende fornøyd, - og jeg er helt sikker på at jeg kommer til å fortsette. Og hadde vi ikke feiret femåringens bursdag i dag så hadde jeg nok tatt en løpetur, - men si meg, kan noen anbefale meg godt løpetøy som hjelper meg til å motet oppe på våte høstdager? For dette skal jeg fortsette med, uansett vær. Det var nemlig både hyggelig, deilig og gøy!

Takk til løpeskjørt.no som sto for konseptet og til Mariann som fikk meg ut. Detta var innafor, - jeg møter neste gang også.

Petrine :)

1 kommentar:

  1. Hørtes ut som en flott greie.. Her prøver jeg å få litt motivasjon...

    SvarSlett