mandag 2. februar 2015

Kveldens hyggeligste stund:- om å lese for barn



"Mamma, kan vi lese i dag også?"
"Om, du kommer i seng til vanlig tid så!" 
"Kult, jeg skal det ! "

Petrus er en gutt som trives med rutine, i alle fall er det slik jeg oppfatter han. Han skal gjøre det samme hver kveld og da han var mindre så gjemte han seg alltid på det samme stedet hver gang han hadde pusset tenner for kvelden. Nå er det bok, historie og sang som gjelder.  Og vi nyter lesestunden  både Perus og jeg. Ptetrus krabber under dyna, han vil at jeg skal pakke han inn og legge meg ved siden av han. Han legger hodet tett inntil mitt, forteller litt om dagens hendelser mens jeg finner frem det vi skal lese. Han er forventningsfull til historien. Jeg liker godt denne lesestunden hvor vi er nær hverandre, hvor vi har lukket resten av verden ute, - det er bare oss og boka.
Det er kjekt det! 


Det er ofte Petrus som velger bok i det han går fra badet. Noen ganger så velger han en som vi ikke har lest før eller i alle fall ikke så ofte, men andre ganger så kan han velge den samme boka kveld, etter kveld, etter kveld.  Det kan faktisk forundre meg noen ganger, - det at han og andre barn liker at vi leser historien så mange ganger at jeg ikke kan ta en snarvei gjennom boka ved å kutte ut et ord eller en setning.  Jeg kan jo synes det er kjedelig  men jeg har en formening om at barn gjentakelse er bra fordi barna blir kjent med historien. Dermed blir de glad i den. De får også med seg rytmen i teksten,  de gjenkjenner historien og karakterene og jeg opplever at Petrus lærer historien. Han referer til historier og fortellinger utenom lesestunden. Kanskje det er fordi han hører det samme igjen og igjen?  

Petrus og jeg er enig om at lesetunden er kjempekoselig. Det er noe vi gleder oss til hver eneste dag. Og i disse dager så er det boken "Folk og Røvere i Kardemommeby" som leses for n - te gang. 
Hyggelig nok. Vi har nettopp sett på bildene fra vi var i Kardemommeby i Dyreparken, Kristiansand, og jeg tror at det faktisk har vært inspirasjon til valg av historie. Han har nemlig ønske om en ny tur til Kristiansand til sommeren for å se om røverne også denne sommeren tar trikken. Og, det er ikke vel ikke utenkelig at de kommer til å gjøre det? 

Jeg leser for Petrus fordi jeg liker det, men jeg tenker at lesetunde gir oss: 

Nærhet og en hyggelig stund. 

Den samler oss om den samme historien, - felles opplevelse! 

Jeg håper den inspirerer Petrus til å lese selv når han blir eldre. 

Jeg har erfart at barn leker eventyr og historier de kan, - så det kan stimulere lek og fantasi. 

Og så har jeg en formening om at det å lytte til historier, rim, regler og sang er med på å stimulere ordforråd og språket, at det startere samtaler og at han får en større forståelse for begreper. 


Jeg kan skrive et innlegg i den nærmeste tiden hvor jeg kan fortelle litt om Petrus sine favorittbøker.


Har du tips til bøker som er flotte til høytlesing for barn? 
- og om de passer til en spesiell aldersgruppe så er det kjekt at du sier noe om det :) 


Petrine :) 







2 kommentarer:

  1. Jeg kjøpte brukt den serien med bøker som heter Verdens vakreste eventyr. Den liker guttene at vi leser i. Kjente eventyr og finne bilder! Koser oss med lesestunda.

    Klæm fra Marianne og guttan i Larvik

    SvarSlett
    Svar
    1. Den serien kjenner jeg igjen fra tidligere. Det vekket hyggelige minner :)

      Slett