lørdag 7. februar 2015

Lørdagslisten: Petrus og Petrines ferieønsker

Bildeglimt fra de siste årenes ferie... 

Da Petrus så på barne - tv så var det en tegnet figur som itroduserte tanken om å reise jorden rundt. Petrus konkluderte med at det kunne vi kke fordi bestefar er syk. Men ingen av oss slapp tanken så vi begynte å fable om Soria Moria slott, om måneferder og andre mer tilgjenglige feriemål.



1) Petrus har et ønske om å dra tilbake til Mallorca. Motivet er tredelt. Han vil bade i bassengene, han vil besøke dyreparken han observerte da vi var på vei hjem og han vil kjøpe en pistol i tre som han valgte bort til fordel for et sverd da vi var der i sommer. Jeg synes Cala Bona var et ideelt og rolig feriested, til tross for at en tur til Palma var tre evigheter og femten hundre hotellstopp unna med buss.. Så om vi skal tilbake dit så vil jeg utvilsomt leie bil. Eller kanskje velge et annet barnevennlig sted, gjerne med litt mer strand.  Nå hører det til historien at vi har vært på Mallorca bare en gang, da Hellas gjerne har vært favorittreisemål. Men, det var kjekt med en litt kortere reise og det er lettvint for oss å dra fra Rygge.



2) Vi leser Torbjørn Egner om dagen, og Petrus vil tilbake til Dyreparken og Kardemommeby for å se om røverne også i år skal røve trikken. Ønsket er et av de jeg kan finne på å innfri. Mitt motiv er at jeg har et ønske om å se Hakkebakkeskogen som skal åpnes denne våren. Parken er forøvrig trivelig og det smaker av ferie når vi først er der. 

3) Petrus liker seg på telttur. Det gjør også resten av gutta, - og de pleier å dra på guttetur alene. Jeg kan nok foretrekke å velge et sted med seng, men om vi drar til et sted hvor det er godt å være så vil jeg nok slenge meg med. 

4) Vi har vurdert for første gang å leie feriehus i Danmark. Fyn, eller syd på Jylland er steder som har blitt rablet ned på ønskelista. Ved å være ganske midt i Danmark ( om man kan si det9 så har vi nok å finne på med gutta uansett vær og det er kort nok vei til København til at jeg kan ta meg en jentetur i ensomheten. København er en av mine favorittbyer. Jeg koser meg alltid der. 

5) En tur til Tromsø. Mamma var fra Nordens Paris og jeg har et ønske om at Petrinemannen og Petrus skal besøke hennes by. De har aldri vært der før og jeg har et ønske om å komme tilbake til en liten bit mammahistorie. 

6) Lofotferie. Jeg har et romantisk bilde av lofoten med høyefjell, vakkert hav og rorbuer. Jeg har et ønske om å dra dit for å feste vakker natur til netthinnen og minnekortet. Noe av årsaken til det er at jeg for noen år siden ønsket meg en tur til Lofoten folkehøgskole for å ta et fotokurs. Petrinemannen ser stedet som et flott sted til fiske. Så vi to voksne har nok et større ønske enn Petrus til å dra akkurat dit. 

7) Petrus har lyst til å dra på fjellet. Det var nydelig å være til fjells i sommer. Vi hadde gode dager og vi kunne faktisk velge å ta bad i ulike fjellvann uten å fryse av oss tærne eller å oppleve dukkerten som annet enn forfrriskende. Dessuten så sto fisking, spikking og turgåing på det daglige programmet: Det vil si at vi fikk gjort mye i løpet av dagene til fjells. 

8) Petrus vil til Hamar. Der har vi familie og der lever en av heltene han arver klær fra. Hamar har togmuseet som trekker oppmerksomheten hans, men jeg liker meg best på Odden og så har jeg et inderlig ønske om å besøke Skafferiet på Helgeøya. Kommer vi oss til Hedmarken så skal vi dra å se på Prøysenhuset, da det har vært Prøysenår i Petrus sin barnehage.



9) Dra på kanotur. Visste dere at Vannsjø er et megsflott område for kanopadling eller for annen type båttur. Der finnes det utallige steder å gå i land . Det er mange fjellknauser langs land og det yrer av holmer og skjær. Derfor kan man ofte finne et sted hvor man kan få være alene.

10) Å være en hel sommer på Bali. Jeg har vært på Bali to ganger i livet, og jeg synes det var så godt å være der. Folket var fredlig, strendene var hvite, fiskene var fargerike og rismarkene var grønne. Øye er passe stor og vi kan på den ene side koke egg i en vulkan mens vi ser på soloppgangen, bade på en svart strand, vandre blant apekatter og kjøpe batikk eller treprodukter.

11) New York og Usa. Jeg har alltid hatt en ønske om å være på roadtrip i Usa og Petrus har et ønske om å se på Madagaskarpinvinene i New York. Vi kunne nok funnet en kombinasjon mellom disse to ønskene? Petrinemannen ønsker seg en tur til steder som kan kobles til musikk så Nashville, Detroit og mange andre steder.



Vi ser an hvordan vi velger å løse ferien, men om vi ikke kommer så langt så kan løsningen være å benytte oss av stranden vår, av båten,av brygga, av skogen og alt annet som vi har tilgjenglig rett utenfor stuedøra. Vi behøver ikke dra til verdens ende fir å ha det bra. Apopos Verdnes Ende, jeg er den eneste i den Petrinske familie som har vært der. Kanskje det kan være et må i seg selv. Kombinert med et besøk på slottsfjellet og brygga i Tønsberg så har vi smaken av sommer inne.

Har dere planlagt sommerferien enda?

Petrine :)



og så var det denne nominasjonen da mblogg til 2012 

4 kommentarer:

  1. Vi drar til Mallorca i begynnelsen av juni, fjerde turen dit..
    Ellers blir sommeren i Vesterålen, dere er hjertelig velkommen dit! Minst like fint som Lofoten ;P

    Hilsen Marianne og guttan i Larvik.

    SvarSlett
    Svar
    1. SÅ deilig med tur til Mallorca. Minsten her skull som sagt gjerne tilbake dit, men vi vet ikke hvor haren hopper.. så vi får se hvor vi havner. Om vi skal nordover så tar jeg kontankt, Marianne. Hadde vært kjekt å treffe dere igjen og en guide i Vesterålen hadde vært kjekt Klem fra oss i Moss

      Slett
  2. Vi har leid stort feriehus på Skjælland og invitert barn, svigerbarn og barnebarn dit en uke. Datteren og jeg har allerede planlagt tur til København.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig ferievalg, Åshild. Det å være mange sammen er alltid trivelig, - i alle fall om det er rom for å gjøre litt på egenhånd også. Og, Skjælland, gir jo akkurat de mulighetene. Og København, det er nok min favorittby, så heldige og så hyggelig at dere kan ta turen sammen. Godt å ha noe å glede seg til :)

      Slett