onsdag 11. februar 2015

Onsdagsoppskrift: Lag fuglemat med barna



Det finnes en vinterlig aktivitet som jeg synes er mest kos etter at den er avsluttet. Det vil si når produktet er ferdig. Jeg liker nemlig å se på småfugelene når de forsøker å få i seg vintermaten som vi har hengende i hekken vår. Tidligere så hadde vi et fuglehus, men det ble bokstavlig tatt av vinden. Men, hekken trekker småfugl til hagen vår og spiser av den hjemlagede maten vi tilbyr på resturant Fuglemat. 
Jeg skal i korte trekk fortelle hvordan vi lagde fuglematen. 



1) Vi fant frem utstyret vi skulle bruke. 
Vi hadde frosne rognebær i fryseren og de tok vi ut et par timer før vi skulle lage fuglematen. Jeg innbiller meg at de ikke trenger så lang tid på å tine og at de faktisk kan brukes Vi tok de alikevel ut til tining. Deretter gikk turen til boden hvor vi hadde både solsikkefrø  og  en viltfugblanding liggende. I kjøleskapet hadde vi delfiafett. Nå har  Petrinemannen i ettertid sagt at han tror det er en anne type fett som egner seg bedre, uten at jeg ikke vet hvilket og hvorfor. Kanksje noen av dere vet? 


Vi fant frem solsikkefrå og villfugleblanding 


2) Vi smeltet fettet og helte de over i engangsbegrene som var klare. Deretter fylte vi på med det vi måtte ønske. Hos oss ble det ganske fult med ulike typer frø, bær og faktisk litt rosiner også. Denne matstasjoner skal være en god en. 


Her har vi benyttet en avklipt melkekartong til å blande maten i.

Vi laget også noen hjerter i blomstertråd og på de puttet vi rognebær og/eller rosiner. De ble ganske dekorative og de pynter opp der de henger. 

Her er en hjerteformet matstasjon av rognebær.

Når jeg nå er inne på fuglemat så må jeg fortelle om fuglekafeen de har i Petrus sin barnehage. De har hengt opp en kasse som er rammet inn med fugelnetting. på innsiden av nettingen er det hengt fuglemat, - og gjennom åpningene så flyr fuglene inn for å gjøre seg mette. Og når kafeen har besøk så har barna galleriplass når de sitter på innsiden av vinduet. For fuglene er jo rett utenfor glasset, på innsiden av nettingen.
Å mate fuglene er nyttig og en fuglekafe er både
hyggelig og lærerikt



Mater dere fuglene? 
Petrine :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar