lørdag 21. februar 2015

Lørdaslisten: Krim jeg gleder meg til å lese

Fra biblioteket på Støtvik hotell i Larkollen 


Skal jeg røpe en liten hemmelighet? Jeg var lesehest da jeg var yngre. Med yngre mener jeg all tid før  Petrus kom inn og farget dagene våre allsidige og glade. Jeg har nok tid til å sette meg ned. Men, der jeg tidliger kunne befinne meg i et bokstavpreget maratonløp om jeg ble fanget av historien  så har jeg nå nok av avbrekk. Derfor er det tl tider nødvendig å lete den pågående boken frem fra hyller, badegulv eller i sofahjørner mange ganger før jeg har kommet igjennom den. For jeg har alltid en bok på gang.

Redningen for meg og mitt lesebehov har vært å høre på lydbøker når jeg kjører til og fra jobben, Derfor har jeg også alltid en lydbok der.  På Mp3 - spilleren har jeg også noen liggende,  - og de kan gi meg påfyll mens jeg gjør noe annet. Selv om jeg til vanlig slår et slag for boken i papir, så er jeg i en periode av livet hvor jeg gjerne lytter på lydbok i bilen, når jeg lager mat, når jeg strikker og om jeg ikke får sove. Jeg har også forsøkt å lese bøker på ipaden, men jeg synes den egner seg best til barnebøker.  Jeg blir nemlig sliten i øynene når jeg leser derfra over tid. Jeg har hørt at lesebrett fungerer bedre, men det har jeg enda ikke forsøkt. uavhengig av hvordan jeg kommer til å få med meg romanene så har jeg allerede nå valgt ut påskekrimmen. Vi skal på hyttetur før påske, så det er godt mulig at jeg tyvstarter på leselista allrede da. Her kommer i alle fall dagens ønskeliste:



Den første boken jeg leste av Jussi Adler Olsen leste jeg ved en tilfeldighet. Jeg hadde ikke kjennskap til avdeling Q, som nå består av fire morsomme personligheter, Assad, Rose, Gordon og Carl Mørk. Sammen oppstår morsomme situasjoner og artige ordspill som er en god motvekt til de brutale og til tider svært rå sakene de arbeider med.  Etter å ha slukt den første boken om Carl Mørk og hans stab,  så har jeg lest de fleste bøkene Adler Olsen har skrevet.  Nå vet jeg at det kommer ut en ny bok,  De grenseløse, - og den havner derfor på ønskelisten min.

I denne boken så arbeider Avdeling Q med en 17 år gammel sak hvor en jente forsvinner og dukker opp hengt i et tre. Saken skal være vanskelig å løse, også fordi det er en manipilator i kulissene sog gjør alt for å beskytte sine egne. Det sies også at gamle saker kan sprenge det etterforskende firkløveret i luften.

Her kan du høre Jussi Adler Olsen selv fortelle om Den grenseløse:


Camilla Läckberg kommer også med en krim i disse dager. Den heter Løvetemmeren og historien finner sted seg i Fjällbacka i januar, hvor det starter med at en jente kommer løpende for en bil, hvor hun bli påkjørt. Det viser seg at jenta, som har vært borte i fire måneder, har vært utsatt for noe kriminelt.
Hver gang jeg leser Camilla Läckberg sine bøker så får jeg lyst itl å dra til Fjällbacka. TIl tross for at ikke er lange turen herfra, så står det neda på to - do. listta mi, men det er jo ikke drømmen om sommerstedet som får meg til å lese. Det handler mok mer om at jeg gjennom flere lettleste bøker føler jeg har blitt kjent med forfatteren Erica og politimannen Patrick. Jeg liker å flge de på sidelinjen, mens jeg blir drevet i historien som skal oppklares. I denne boken så arbeider Camilla blant annet reseach i en gammel familitragedie hvor en mann døde. Hun får en fornemmelse for at enken etter mannen bærer en hemmelighet.





Blod på snø er Jo Nesbø sin neste bok. Den nye trillerens hovedperson er Olav Johansen, leiemorderen som til stadig forelsker seg. Han sliter med å stave seg gjennom et kjærlighetsbrev samtidig som han arbeider for Hoffamann som kontrolerer hovedstadens heroinmarked. Ashehoug har lagt ut en smakebit fra boka som om du har lyst til å tyvtitte så har du muligheten her.




Jeg vet også at Kristian Ohlsson kommer med en ny krimserie. Jeg har ikke lest alle de hun har skrevet tidligere, men nevner serien for dere. Det kan jo være andre nen meg som liker å ha en leseønskeliste liggende. Den første boken om advokat Martin Brenner heter Lotus Blues. Den starter med at en mann oppsøker advokaten med det som mål at hans avdøde søster skal renvaskes. Hun har nemlig før hun ble funnet avdød erklært seg skyldig i fem drap, - og broren har et ønske om å frikjenne henne fra tittelen som seriemorder. Forfatteren kommer til Oslo den 5 - 7 mars for å fortelle om krimmen, da boken blir lansert i disse dager.

Om du lurer på hva jeg leser i disse dager, så har jeg Sønnen av Jo Nesbø i bilen og Den ene pluss en her hjemme.

Har du noen bøker å anbefale? Det behøvver ikke å være krim, for jeg er generelt glad i å lese.

Petrine


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar