søndag 15. september 2013

Gutten med gullbuksene



For noen uker tilbake så gikk vi tomt for favorittpålegget  til Petrus, - kaviar. 
Jeg fikk spørsmål av Petrus om vi hadde penger til å kjøpe ny. 
Det var da jeg forsto at episoden på en aktivitetsdag hadde satt sine spor i guttens minne: 
Det var et utsalg der og Petrus ønsket en kake. Jeg sa som sant var at jeg ikke hadde penger, så han kunne ikke få den kaka. Sannheten var nok litt mer nyansert enn den Petrus kunne fatte. Jeg er i denne  verden, hvor jeg betaler det meste med kort, ofte i lens for småpenger:  Noe jeg også var da ønsket var kake.  Så en forklaring var nok på sin plass:  Jeg måtte fortelle at vi alltid har penger til mat og til det vi trenger for å leve bra,  men at de var i banken og at vi kunne ta de ut ved å trekke kortet i butikken.
Han så lettere forvirret på meg
før han gikk videre... 




Da vi bestemte oss for å dra på markedet i gamlebyen i Fredrikstad, så puttet jeg noen kronasjer ned i lommene til Petrus. Han strålte opp over erfaringen med at pengene hans kunne lande et annet sted enn i sparebøssa. Vi dro avgårde, og med sitt røngtensyn så hadde han bord som solgte leker før vi hadde entret inn på markedet. ...

Han tittet og tittet før valget falt på en verktøykasse.
Det var den han byttet lommerusket inn i. 
Blanke fine penger ble noe mer edelt: 
Verktøy i plastikk. 


Jeg ser at reklamen sier at vi skal lære ungene økonomi ved å gi de kort i tidlig alder, 
men jeg tror jeg må la Petrus få erfaring i at pengene har en verdi ved å få bruke noen i ny og ne. 
Og så får jeg gjenta tild et kjedsommelige når jeg trekker kortet i butikken: 
Nå bruker jeg kortet til å betale, 
så nå tar butikken ut penger for varene... 
at jeg i samme slengen sparer noen kroner til "Morsom sparing" lar jeg være en "hemmelighet"
For om ikke blir vel forvirringen mer enn total. 



Hvordan lærer vi bort økonomi til små og håpfulle,
når et TV - program på Tv3 viser at det er vanskelig nok å lære for voksne?

Jeg tror han i alle fall kan få en liten lommebok med noen kroner i,
slik at han får erfaring med å bruke de og de tar slutt på et tidspunkt.

En kjempefin dag til deg med eller uten kroner i lomma....

Petrine :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar