fredag 27. september 2013

Planleggingsfasen: Høsteferie...



Den Petrinske famile planlegger en liten utflukt i høstferien.
Vi har tenkt oss over landegrensene, til vår "søta bror", 
- til Sverige og Gøteborg.


Gøteborg ligger ikke langt fra oss.
Det ligger ikke lenger unna enn at vi har tatt dagsturer dit for å besøke Liseberg eller Universeum 
Det er kjekke steder å være på sammen med barn.


Universeum er et helt univers med aktiviteter for små, større og voksne barn. De siste gangene vi har vært der så har nok Petrinemannen og Petrus vært mest opptatt av fiskene og de aktivitetene som er har fremmet bevegelse. Dinoseurene som har vært utstilt der har vært for skumle for minstemann, men om de er der enda så kan det være at han synes de i større grad er til å studere. Universeum har mange aktiviteter å tilby, og om du går inn på deres hjemmesider så vil du finne informasjon om hva det er å ta seg til. Du finner de her 




Liseberg har jeg alltid besøkt midt på sommeren eller i desember, så jeg har ingen formening om attraksjonene er åpne eller stengt i høstmånedene. Jeg elsker å kjøre karuseller og min favoritt er nok den gamle trebanen, men jeg ser at Farfars biler eller lignende vil være mer aktuelt denne gang. Det er nok det som passer vår lille pode best. Parkens hjemmeside finner du her 
Vi må nok innom i alle fall... 

Det ligger en park i Gøteborg, Slottskogen!
Jeg har vært i den en gangi forbindelse med en halvmaraton, men en god venn av meg anbefaler oss å ta en tur dit når vi er i byen sammen med barn. I parken finner du en Barnens Zoo som er åpent hver dag i sommerhalvåret og en Djurpark som visstnok skal være en av Sveriges eldste dyrepark. 
I parken finner du nordiske dyr. 



I Slottskogen ligger det også en lekeplass. Den heter Plikta og har lekeaperater, griller og leker som fremmer bevegelse. Nå har jeg ikke besøkt denne plassen tidligere, men om været fortsatt innbefatter opphold, så vil jeg tro at vi besøker lekeplassen. Beveglese er helt topp for en liteen kropp, også på byferie. 

Albert Åberg er å finne på kino om dagen. Det gode været har ført til vi har valgt å oppholde oss ute kontra å ta turen på kino, men vi har planer om å få sett den. I Gøteborg kan vi beøke et kulturhus som er dedikert til Albert, eller Alfson, som han heter på svensk. Om man tar turen dit, så skal det være mulig å leke, klatre, gå på teater og mye mer. Opplysninger om Alfson Åbergs kulturhus finner du her

Har du planer for høstferien? 
Eller har du tips om hva man kan finne på i Gøteborg når man har med seg barn?
- eller hvor man skal gå for å shoppe ?

God helg, uansett!

Petrine 


1 kommentar: