lørdag 28. september 2013

Lørdagslisten: Hyggelige høsten




Jeg er nok et sommermenneske, det er i varmen og i lyset jeg liker meg best. 
Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er deilig med en skiturer og akeaktiviteter. 
Dessuten er det ingen ting som slår den vakre og nye grønnfargen hver vår. Den kommer med forventninger og lys. 


Til tross for at jeg elsker sommer med sol og lyse kvelder, så må jeg innrømme at jeg liker å krype innendørs når høsten kommer. I alle fall når sommeren har vart en evighet, som i år. 
Vi har sendt Petrus avgårde om morgenen med tynt ulltøy for å avlutte dagen med å vasse i Oslofjorden. 
Helt utrolig!



1) Frisk og klar luft
Da jeg reiste rundt i Asia for noen år siden, så var det noen ting jeg gledet meg til å komme hjem til. Det var, i tillegg til venner og familie, brunost, grovt brød og frisk, klar luft. 
Vi er priviligerte her i høye nord for makan til klar og ren luft finner du ikke over alt i verden! 
Så jeg liker den kalde, klare luftenen her i Norge! 
Den som blir tydeligere med kulden! 
" Det lukter snart vinter, sa et barn 
en klar høstdag da jeg arbeidet i barnehagen. 



2) Pledd. 
Petrus og jeg har hvert vårt gode og tykke rørospledd som vi gjerne kryper under.
Petrus bruker det forøvrig hele året som kos. Han bare elsker "teppet" sitt!
Det tykke, sorte med sauer på. 

3) Stearinlys 
Med mørke kvelder så er det hyggelig å tenne opp stearinlys i ulike kroker. 
Det skaper en god stemning og ro.


4) Høstfarger. 
Når klorofyllet forsvinner fra bladene, så får de en flott fargeprakt. Foreløbig er den ikke fremtredende på min kant av landet men når den kommer så må jeg ut å nyte de. 
Jeg må nok forsøke å ta noen bilder av de brune, grønne og oransje fargene. 
I tillegg må jeg vasse eller løpe gjennom bladene, slik jeg gjorde som barn.




5) Tykkere klær.
Varme og gode gensere som jeg kan krabbe inn i hører høsten til. 
Gjerne strikkede, - og om jeg skal røpe en hemmelighet så er jeg nok mer på høstfarger enn på pastell når det gjelder klær. 

6) Peiskos 
Vi har bestilt ved for høsten, men denhar ikke dukket opp enda. Men når den er på plass så skal det fyres, både for varne og hygge, 


7) Kakao med krem 

Trenger ingen ord.. bare mega godt! 


9) Inneaktiviteter
Lese bøker og formingsaktiviteter med Petrus .
Strikketøy
Briobane og Playmobil 

10) Lese bøker 
Med godstolen foran peisen, med kakao og krem i koppen, med godt leselys
og en god bok så er selv den mest regntunge høstdagen god.

Petrine 

3 kommentarer:

  1. Fin høstliste.. Stiller meg bak flere av dem..

    SvarSlett
  2. Enig! Den norske høstluften er den beste:-) Og med kalde dager og regn har man verdens beste unnskyldning til å holde seg innendørs!

    SvarSlett
  3. Jeg er vårmenneske men har det som du med høsten - den er ikke så aller verst tross alt;) Vi har bestilt nytt superundertøy til A i dag og er straks klar for det høsten måtte gi både av turer i klar høstluft og innekos på ruskete kvelder:)

    Ha ei god ny høstuke,
    varm klem:)

    SvarSlett