onsdag 10. oktober 2012

Om uønskede småttinger

Det var et oppslag på utgangsdøra til barnehagen i forrige uke. De første små krypene har dukket opp etter en god og lang sommerferie. I mitt hode er de ikke velkomne, ikke i resten av familien sine hoder heller. Det er snakk om lus. Disse små inntrengerne som får det til å klø i hodebunnen. Kløa startet i det  jeg leste oppslaget på døren. Her i huset er det mange med mye og tykt hår. Og det er mye å gre gjennom hver kveld. For det gjør vi. Hadde vi hatt badstue, så hadde alle familiemedlemmene blitt pålagt noen minutter i den daglig. Det fordi lus dør etter noen få minutter i badstuen. Sukk, det har vi ikke. 
På apoteket finnes det heldigvis løsninger. 





De anbefaler å kjemme håret og fjerne småkrypene kombinert med lusemiddel. De understreker at det bare er de som er angrepet av lus som skal behandles. Det er fordi lus blir hardføre ved at de tilpasser seg de kjemiske midlene på sikt. Tilslutt vil de jo ikke virke. De poengterer viktigheten av å bruke denne kjemiske behandlingen!!!! 

Når jeg først er inne på fjerning av småttinger, så er håndvask og atter håndvask viktig. Det for å hindre smitte og spredning av andre microorganismer. Da Svineinfluensaen herjet som værst så ble det oppfordret til sprititng av hendene i tillegg.  Vi har alltid med oss håndsprit med på tur, og har ofte en flaske stående fremme på badet. Forebygging er smart. 

Men tilbake til håndvask! 
Det er bare en ting å gjøre : 




Petrine :) 




1 kommentar:

  1. Jeg får en ukontrollerbar kløe hver gang disse lappene dukker opp, vet ikke om du så IG-posten min for noen uker siden jeg;)
    Vi har vært så heldige å blitt skånet hittil, men veldig greit å vite hva man skal gjøre om man plutselig får flere "familiemedlemmer" ja;)

    Håndhygiene er alfa og omega her, A har en immunsviktsykdom og jeg er opptatt av at de rundt oss også forstår hvor viktig dette er. For det hjelper ikke noe om vi er flinke hvis de rundt oss ikke er det!

    Fin kveld til deg,
    og god klem:)

    SvarSlett