onsdag 30. oktober 2013

Sykdom, jobb og slik ...



Dette ble skrevet for lenge siden,
men Petrus har vært feberhet noen dager og
på jobben så står oppgavene i kø.
Jeg vil tro at jeg igjen vil komme til
å kjenne på de samme følelsene og tenke de samme tankene:

Petrine har brukt mye av det nye året til å være syk. 
Det er faktisk sjelden at hun blir helt slått ut av en liten mikroorganisme.
Heldigvis! 
Det er bortkastet tid, spør du meg. 
Men ingen ba om lov om å kaste virus ut i rommet slik at jeg kunne fange det opp.
Hadde det ikke vært for at jeg ved den minste anstengelse hadde følt det som en total utmattelse, 
så hadde nok jeg kommet meg på jobben også. 
Jeg har nok å bedrive tiden med der, 
- en lang to - do - liste som henger over meg. 

Når sant skal sies så har jeg ikke hatt energi til å tenke på det, 
for Ole lukkeøye har slått meg i hodet hver gang jeg har skeiet ut
med en dusj,
med å hente Petrus i barnehagen
eller med å gjøre andre oppgaver
som til vanlig ikke krever annen energi enn glede. 
Det får meg til å tenke på hva samvitigheten får meg til å velge. 
Jeg velger å gå hanglende på jobb og 
jeg velger å sende barna våres raskt tilbake i barnehagen. 
Arbeidslivet lokker og samvittigheten dytter. 
Det til tross for at det faktisk kan være slik at barnet vårt blir slått ut 
av å bli truffet avet eller annet virus eller en bakterie, 
Jeg er sikker på at det er mange barn rundt i det ganske land, 
som hadde hatt det bedre med en eller flere hjemmedager 
enn det de får i forbindelse med sykdom, 
fordi de også trenger å komme helt på bena 
før de haster ut i verden igjen. 
Men vi har ikke noe valg, 
eller har vi? 

Legen min sa noe,
 da sykdommen herjet som vært på starten av året, 
som hun sikkert har helt rett i: 
"Om vi skal klare å bryte influensaen og sykdommen som herjer rundt om dagen, 
så må alle være hjemme til de er helt friske." 
Det er sikkert sånn det bør være,
men jeg må si at jeg tenker på at jeg burde vært på jobb 
hver eneste gang jeg er hjemme. 
Det er heldigvis sjelden, 
men jeg kjenner samvittigheten gnage. 
Fordi jeg er hjemme fra jobb, 
og fordi jeg kanskje ikke alltid bruker den tiden vi trenger
 til å blir helt friske.

Her er et innlegg som er relatert til temaet
Og her kan du lese om rettighetene dine om du har syke barn.
Og oppfordringen fra Petrus sin barnehage er å lusekjemme håret,
holde barna hjemme til de er helt friske
og overholde 48 timers regelen ved omgangssyke.
Noe som nok ikke blir overholdt av ulike grunner
om vi skal tro barnehagepersonalet og denne artikkelen her

Da er det ikke bare jeg som kjenner meg dratt mellom jobb og omsorg ?



Det beste er å holde seg friske,
Det er vår målsetning for resten av året .
Dette året som har tidens sommer og høst her på Østlandet.
Gode dager til deg og dine.

Petrine :) 


2 kommentarer:

  1. Håper det holder dere friske framover.
    Stor klem!
    -Maia

    SvarSlett
  2. Det passer liksom aldri å være borte fra jobb...Vi gjør det sånn at det er mannen som tar de akutte greiene - det er lettere for ham å forskyve arbeidsdagen sin. Håper dere får en frisk vinter!

    SvarSlett