søndag 29. januar 2012

De meldte seg til tjeneste.



Bufetat har aksjon flere fosterhjem i disse dager.
Skjekk denne linken.
Jeg vil på den ene side slå et slag for at mennesker der ute, med ressurser og muligheter til å ta et barn eller en ung til seg  å gjøre det. Det må selvfølgelig være gjennomtenkt og det betyr at man må vite at man ikke kan levere barnet tilbake når man blir lei. Det er et menneske som har krav på omsorg og stabilitet dere eventuelt tar i mot.

På den andre side vil jeg belyse det fakta det er at det sitter flotte ressurssterke mennesker ute i det norske land, som av en eller annen grunn ikke kommer gjennom nåløyet. Jeg har tidligere lurt på om jeg skulle kontakte media, men nå bruker jeg en liten plass på denne bloggen til å lufte min vrede.

Jeg har et vennepar.
De har gode stabile jobber.
De bor godt.
De er glade og sosiale.
De bruker mye av fritiden i naturen, det være seg i skogen, på vannet eller på fjellet.
De har vært par i mange år, og jeg ser på det som et stabilt forhold.
De er barnløse og har derfor tid og rom til å gi noe til et barn.
De kan godt få låne barnet mitt, jeg vet det vil bli godt ivaretatt.
De har gått på et kurs de må ha for å bli forsterfamilie. For dem er det gjennomtenkt og et stort ønske å kuune gi barn som trenger det et godt hjem.
Men de får ingen til seg.
De er jenter  og tidlig i 40 årene

Jeg kjenner også et annet par. De ble avvist da de kontaktet Bufetats forsterhjemstjeneste. De ble avvist fordi de var over 40. Det til tross for at de hadde tid, rom og ikke minst erfaring som skulle tilsi at de kunne gi noe stabilt og godt til barn som av en eller annen grunn ikke kan bo hos de som satt de til verden. Jeg ser at man må tenke mange år frem i tid, men alikevel er min tanke er at man kanskje må gjøre noe med reglene til Bufetat, for i dagens samfunn så er det like vanlig å få barn i 40 årene som det er å bo sammen en av samme kjønn. Jeg vet at det er noen barn der ute som går glipp av omsorg, stabilitet og opplevelser fordi nåløyet er lite i forhold til å bli forsterhjem. Jeg synes kravene skal og må være strenge, men mener at det ikke er alder eller kjønn som skal avgjøre hvor kompetent du er til å gi omsorg til noen som sårt trenger det.

Dagens innlegg ble nok litt safunnskritisk,men det er også ment som en oppfordring til de som mener de har ressurser: Meld dere til Bufetat i deres fylke :)

TV2 har et innlegg om Trine Lise som flyttet i fosterhjem da hun var 7. Du kan ta en titt her

Petrine :)

2 kommentarer: