lørdag 6. desember 2014

Lørdagslisten : Barnebøker vi leser i desember



Den første helgen i advent så kommmer julbøkene frem hjemme hos oss. Jeg har selv noen favoritter, fordi det er historier som har fulgt meg gjennom mange år, men Petrus har noen andre. Han er glad i Musevisa og Julekveldsvisa, men det tror jeg handler om at han kjenner igjen teksten fra tidligere år. Akkurat nå holder vi på å lese "Den Grønne votten" som godnattbok, og han trives med den også. Fortellingen er bare ikke like kjent. Det er jo slik med sanger, bøker og andre historier at barn liker at de gjentas til det kjedsommelige for oss voksne. De vil jo gjerne at vi leser til de kan historien så godt at det er hel umulig for oss som leser å ta en snarvei eller forandre på et ord i teksten. Det som er hyggelig med den stadige repitisjonen er at barn og voksne får et forhold til boka, - og for meg er det gode opplevelser og forventning knyttet til historiene vi leser i adventstiden og julen.

Jo, visst kan Lotta allting. 
Jeg var i tenårene da jeg leste denne boken for første gang og jeg har lest den hvert år siden. Den handler om Lotta som vokser opp i Bråkmakergata og som er i "Jeg - kan - alt - alderen". Historien starter tre dager til jul og Lotta hjelper til der hun kan, - i tillegg til å trene seg på å stå på slaåm. Det er nok det sistnevnte hun strever mest med, for mestringsfølelsen hennes er god gjennom boka og det topper seg  da hun med en god posjon flaks og en krone løser familiens store problem denne julen. Andre bøker vi leser i desember som er ført i pennen av Astrid Lindgren er : Se, Marikken det snør! Jul i Bakkbygrenda og Pippi har julefest. 

Nisseforeningen
Vi, i den Petrinske familie er glad i bøkene om Reven og den retthalende grisungen av Bjørn F Rørvik. I denne boken blir Reven og grisen med lokket med til møte i foreningen "Nisser uten grenser", da fjomepnissen papp kan friste med utlodning. Møtet blir ikke helt som tenkt, men det er rett og slett morsomt å lese også denne boka fra Rørvik. Min absolutte favoritt i serien er nok "Rebusløpet", men jeg digger ordforvirring og situasjonene som oppstår i denne boken også .



Når jeg ramser opp julebøker så kommer Alf Prøysen høyt opp på lista. 

Jeg har to bøker av Snekker Andersen, en med streken vi kjenner igjen fra Barne - Tv på julaften og en med andre illustrasjoner. Jeg har nemlig best forhold til den førstnevnte, og den boken glemte jeg i en barnehage jeg jobbet i mange år. Jeg fant ikke den da jeg skulle kjøpe en tilbake. Det ble feil for meg, selv om historien jo er det samme. Den manglet mine barndoms linker, så da jeg fant en med de tegningene som var riktige så måtte jeg kjøpe den også.  Julegavetoget, Den vesle bygda som glemte at det var jul, Musevisa, Julekveldsvisa, Teskjekjerringa på julehandel er like selvfølgelig som historien om Juletreet i Svingen. Julglans og innmatkake, som den sistnevnte historien heter, er nok mer for oss voksne, men jeg leser den alikevel. 

Magnus Linberg og hesten Mari er en vakker bok, ikke minst på grunn av de vakre illustrasjonen til Ilon Wikland.  Den er skrevet av Hans Peterson. Bokens starter før jul hvor Magnus går å venter på snø og om du leser viderer så vil du oppleve vennskap på tvers av generasjonene, om omsorg og idyll. Jeg liker den. Sånn er det med den saken, som Nissemor ville ha sagt. 

Om man vil se seg mett på illustrasjonene i bøkene om Gubben og katten så må han ha god tid. De er detaljrike. Historiene er underfundige og morsomme og i denne boken, Gubben og Katten får julebesøk,  er det innspurt i juleforberedelsene. Akkurat da ødelegger Gubben foten og Katten er redd vanskene med å få juletre i hus kan spolere denne julen. Jeg kan røpe at gubben og katten får julebesøk, - og kanskje redningen kommer med det?

Har dere noen bøker som dere lese i adventstiden eller i jula?

Petrine :) 

fredag 5. desember 2014

Også Petrus har skrevet brev til julenissen




Det er faktisk en stund siden handlelappen vi hadde startet på ble fullført av en liten gutt. Han hadde lest Br - katalogen. Han noterte sirlig og heldigvis hadde han en mor som forsto at det kunne være en god ting å notere det han skrablet ned på papiret. Selv om Petrus kjenner igjen bokstavene i navnet på oss familiemedlemmer, selv om han er opptatt av å lydere ord og til tross for at han klarer å finne igjen og skrive sine egne bokstaver så er denne listen skrevet med hemmelig skrift. Den trenger en oversettelse for å bli brukbar for andre enn skribenten selv.

Kjelke, Ambulanse, Polititing, sabeltann og Jack kostyme, Fjernestyrt fly, fotballdrakt, alt i alle lekekataloger, hokeyhjelm, lego Jr, Plus plus, skibriller, elektrisk piano


Jeg har ved hjelp av bilder omgjort lista og den er nå forståelig for Petrus og oss andre. Vi har funnet bilder til teksten som han så sirlig har skrevet ned. Mor har i tillegg notert ned et par egne ønsker.

På min liste så er ULL nøkkelordet, da jeg ønsker meg en strikket ullbukse i str 5 år til han i tillegg til votter med ullfor. Vi har tidligere både brukt Nøstebarn og Troll, men jeg vet nå at både Hestra og Norheim har vindtette votter med ullfor. Jeg har som sagt arbeidet mange år i barnehage og jeg synes at ingen ting annet enn ullvotter holdt meg varm på hendene. Derfor har jeg sverget til strikkevotter med vindtett vott utenfor eller votter med ullfor. Det var ingen syntetiske som holdt meg like varm, uansett hva produsenten lovte.

På Petrus sin ønskeliste så kan vi gjerne lime inn alle lekekatalogene med leker som har kommet i postkassa. Derfor har vi limt inn en slik katalog. Det er nemlig mye spennende og fristende når man blar i disse og det er mange kryss i disse. Alikevel så er det noen ting som han sier hver gang noen spør. Han ønsker seg i år som i fjor en ambulanse, men det er skibriller og fotballdrakt som han ønsker seg når vi spør.


Petrine 

onsdag 3. desember 2014

Hverdagsjubel



Vi kom inn av døra sammen. 
Petrus kom løpende mot oss. 
Det var ikke jeg som fikk velkomstdansen, latteren og kjempeklemmen. 
Det var ikke jeg som utover kvelden ble bombandert med spørsmål 
eller som ble brukt som klatrestativ. 
Under barne - tv så var det ikke jeg som ble brukt som stol, ryggstøtte eller fotvarmer. 
Det var ikke meg dagens konkrete kjærlighetserklæring ble rettet mot. 
Det var den aller, aller største storebroren som trakk det lengste strået
fra en jublende glad Petrus. 



Har dere sett når små barn møter mennesker de er glade i eller for? De kan danse i ring, de kan trekke opp genseren og vise magen, de kan hente en leke eller noe annet de synes er fint eller på en annnen måte vise at de er glade. 
Følelser synes så godt utenpå. 

Plutselig en dag har vi lært å kontrollere det. 

Petrine :)