lørdag 15. mars 2014

Vååår



Denne uken har stått i vårens tegn. Lyse dager med sol har fått sykler ut av skuret og vårfølelse inn i sinnet. Blandet med litt stress da: Da vi ikke gjennom resten av skoleåret i forrige uke, så konstaterte jeg at eksamen er farlig nær for elevene. Det er en helt annen sak. Det var noen år jeg savnet eksamensfølelsen hver vår, fordi jeg støtt og stadig tok litt mer utdannelse. Tenk det, når det lysnet ute, fuglene kvitrer og sola varmet, da stilte hodet seg inn på eksamen. Det hadde jeg ikke trodd der jeg svettet, gjorde husarbeid og gikk turer for å utsette forberedelser til den testen som lå foran meg.



De lyse og varme dagene har vekket naturen til liv. Hjemme på Jeløya så hat blåveisen kommet opp og ponnyene i Petrus sin barnehage ønsker gledelig velkommen når de beiter ute. 



Vårfornemmelsen har skremt undertegnede til butikkene. Etter å ha konstantert at Petrus har vokst ut av klærne sine, - igjen, til og med favorittanorakken. Tenke seg til, nå skal han ikke ha på seg den med glidelås på ryggen mer. Den er det en annen liten gutt som skal ta den med nye opplevelser. Den tanken liker jeg forøvrig, så godt at jeg håper at en del av ulltøyet hans også skal få opplevelser med noen andre de neste årene. Jeg tar vare på det han har fått som gaver, men det er andre vakre plagg som kan leve videre. Men, tilbake til shoppingrunden i en by som ikke har annet enn kjedebutikker med barneklær, - inkludert polarn o Pyret. Jeg fant klær til Petrus. Petrinemannen og til en liten kamerat. Jeg ble kjempeglad for at jeg fant bukser til Petrus i Newbie. Det er deilige plagg i økologisk bomull. Jeg trodde nemlig at de bare gikk til 98, men så feil kan man ta. Heldigvis. Jeg kjøpte også med frø til såing, og jeg tror at i år så skal vi få det til .... Har ikke nevneverdig grønne fingre, men jeg har en gutt som digger bær og grønt fra Hagen, så redikker og små jordbær skal snart få starte vekstsesongen inne.



Vårfornemmelsen har vært sterk den siste uken, og det var ikke med den sterkeste motivasjon jeg satte kursen til fjells. Det å bytte ut småskoler med ski, virket ikke forlokkende. Men, tro meg, i det vi låste oss inn på hytta så konstaterte jeg at det var deilig å ta en tur hjemmefra. Følelsen ble understreket av. Petrus og Petirnehundens jublende glede over snø. Vi har kost oss masse den siste uke, og vi koser oss til fjells. Nå skal vi ut å ake litt igjen før barne - tv og lørdagsgodter kaller. 



Håper dere også har en god uke !?! 

Petrine 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar